Personeelstekort keert terug door snelle groei industrie

Albert Jan Swart, sectoreconoom bij ABN AMRO, schrijft dat de Nederlandse industrie in hoog tempo blijft groeien, ondanks de ernstige ontregeling van toeleveringsketens.

De NEVI Inkoopmanagersindex voor de Nederlandse industrie daalde in juli licht ten opzichte van de vorige maand, van 68,8 naar 67,4.

Een stand van boven de 50 duidt op groei en deze stand wijst dus op nog altijd zeer snelle groei. Hoewel de industriële productie alweer boven het niveau van voor de pandemie ligt, blijft die in hoog tempo toenemen. Nieuwe orders, nieuwe exportorders en de hoeveelheid ingekochte materialen blijven eveneens snel stijgen. De inkoopprijzen stegen nog nooit zo snel als in juli, wat wijst op flinke kostenstijging door tekorten aan materialen en lange levertijden. Toeleveringsketens raakten in juli nog meer ontregeld door de overstromingen in Duitsland, België, Luxemburg en Nederland, wat in sommige regio’s leidde tot sluiting van fabrieken en stremming van vervoer over het spoor, de weg en de binnenwateren.

Nu de productie zich heeft hersteld van het crisisjaar 2020 steekt ook een oud probleem opnieuw de kop op: personeelstekort. In juli nam de werkgelegenheid in de Nederlandse industrie voor de negende maand op rij toe, in het hoogste tempo sinds 2018 bovendien. Sommige ondernemers geven aan nu al onvoldoende personeel te kunnen vinden. ABN AMRO verwacht dat dit tekort verder toeneemt, want per saldo verwacht 42% van de industriële ondernemers gedurende de komende twaalf maanden nog meer personeel nodig te hebben.

Snel stijgende inkoopprijzen kunnen druk zetten op de marges. De verkoopprijzen stijgen weliswaar ook, maar in een wat minder hoog tempo. Toch zou de winstgevendheid de komende maanden wel eens kunnen toenemen dankzij de hoge bezettingsgraad. De vaste kosten worden dan over een groter aantal producten uitgesmeerd. De Nederlandse industrie is optimistischer dan die in de meeste andere landen, vermoedelijk doordat Nederland profiteert van de snelle groei in de halfgeleiderindustrie en slechts in beperkte mate last heeft van het tekort aan chips in de auto-industrie.

 

 
Bron: ABN AMRO - Albert Jan Swart Sectoreconoom Industrie, Transport & Logistiek bij ABN AMRO Bank N.V.
Geplaatst op 10-08-2021


Share on: