's Werelds eerste vliegende auto raakt de weg

Onlangs heeft de Liberty de strenge Europese toelatingstesten op de weg doorstaan en mag nu met een officieel kenteken op straat. Hiermee is een rigoureus en uitgebreid testprogramma afgerond dat sinds februari 2020 op testbanen wordt uitgevoerd. Van hogesnelheidsovalen, rem- en emissietesten tot geluidsproeven, de PAL-V is nu klaar om de weg op te gaan.

Wie heeft er niet gedroomd over een vliegende auto? Met je auto een ritje in de lucht maken? Deze droom is nu een stap dichterbij. Personal Air and Land Vehicle (PAL-V) uit Raamsdonksveer heeft in de afgelopen jaren de vliegende auto PAL-V ontwikkeld en de benodigde erkenning voor op de weg en in de lucht geregeld. Na het vliegen en het rijden met de testprototypes in 2012 is PAL-V begonnen met het ontwerp van de Liberty, het commerciële product. 

Mike Stekelenburg, CTO van PAL-V, legde uit hoe hij deze reis heeft ervaren: "Met de herinneringen aan het testen van ons proof of concept, de PAL-V One, in het achterhoofd, keek ik er echt naar uit om de Liberty te testen. We werken al jaren samen met de wegbeheerders om deze mijlpaal te bereiken. De opwinding die je voelt in het team is enorm. Het was erg uitdagend om een "gevouwen vliegtuig" te laten slagen voor alle toelatingstesten op de weg. Stekelenburg voegt eraan toe: "Voor mij is de truc om met succes vliegende auto's te maken, om ervoor te zorgen dat het ontwerp voldoet aan zowel de lucht- als de wegregels. Ik voel de energie en motivatie in ons team om hard te pushen voor de laatste mijlpalen en ook de Liberty te laten certificeren voor het vliegen".
 
Het goedkoopste model ligt rond de drie ton. Er wordt ook een speciale editie uitgebracht, de PAL-V Liberty Pioneer Edition en die kost rond de vijf ton. De productie van het voertuig/vliegtuig vindt in Raamsdonksveer plaats.

Volgens het Belgische blad Trends-Knack heeft de Belgische Verzekeringsmakelaar Nuytten als eerste in 2017 een verzekeringspolis ontwikkeld. Een dergelijke polis is niet standaard te vinden omdat het om twee verschillende risico’s gaat”, verteld Bernard Nuytten tegen het Belgische magazine Trends. “Bovendien is een autoverzekering een nationale aangelegenheid, terwijl een luchtvaartverzekering internationaal geldt.”

Vliegend is het geen helikopter maar een gyrocopter. De bladen worden namelijk niet aangedreven door een motor. Daardoor heeft het vervoermiddel wel een (korte) baan nodig om op te stijgen. De rotor draait door de voorwaartse beweging van het vervoermiddel. Om die voorwaartse beweging eenmaal in de lucht zijnde te bewerkstelligen, heeft het vervoermiddel aan de voorzijde een propellor. Landen kan wel zonder landingsbaan. De maximum snelheid ligt zowel op de weg als in de lucht op ongeveer 180 km per uur.

Bron: PAL-V - Findinet en Trends
Geplaatst op 29-10-2020

< VorigeVolgende >


Share on: