Aon voegt cyberdekking standaard toe aan inboedelverzekering
Aon voegt als eerste in Nederland een cyberdekking standaard toe aan de particuliere inboedelverzekering. Vanaf 1 september worden daarmee 157.000 huishoudens bij verlenging van hun inboedelverzekering voorzien van een dekking, bescherming en ondersteuning op het gebied van cybercriminaliteit.
Het aantal cyberincidenten neemt zienderogen toe. Particulieren krijgen steeds vaker te maken met allerlei vormen van cybercriminaliteit zoals identiteitsdiefstal, phishing of gijzeling van de computer. De eerste zes maanden van 2020 laten dan ook een flinke stijging zien in het aantal aangiften per maand voor cybercrime. In sommige regio’s is de afgelopen maanden zelfs vaker aangifte gedaan van een cyberincident dan van een inbraak.Verschuiving risico’s van materieel naar digitaal
Vrijwel alle huishoudens in Nederland zijn verzekerd voor schade aan de inboedel, al dan niet als gevolg van brand, lekkage of inbraak. Door toenemende digitalisering verschuiven die risico’s steeds meer van materieel naar digitaal. “We vinden het belangrijk om verzekerden op eenvoudige wijze ook te beschermen tegen deze nieuwe risico’s waarmee ze steeds vaker te maken krijgen. De tijden dat een inbreker ’s nachts met een koevoet aan de achterdeur stond, zijn grotendeels voorbij. Identiteitsfraude, hacks, privacy-inbreuk, misbruik maken van iemands identiteit, privacygevoelige informatie die wordt gestolen, computers die vergrendeld worden met als doel geld af te persen; cybercrime kan iedereen op elk moment overkomen en is door zijn vele varianten een complex probleem. Met Aon Cyberhulp zijn onze verzekerden goed beschermd tegen deze nieuwe realiteit, zonder dat zij zelf hun inboedelverzekering moeten aanpassen”, volgens Maarten de Jonge, Managing Consultant Cyber & Privacy bij Aon.
Aon Cyberhulp: meer dan alleen een dekking bij schade
Vanaf 1 september zijn de standaard inboedelpolissen per contractvervaldatum, automatisch voorzien van Aon Cyberhulp. Nationale Nederlanden is de risicodrager voor deze dekking. Dat betekent in de meeste gevallen dat het gehele gezin van Cyberhulp gebruik kan maken en dat voor cyberincidenten op computers, smartphones, tablets en bij thuisautomatisering dekking is.
Naast een dekking van maximaal 5.000 euro per jaar voor kosten bij het oplossen van problemen als gevolg van privacyschending, identiteitsdiefstal, beveiligingsinbreuk en ransomware te verhelpen, krijgen verzekerden ook onbeperkt toegang tot de Cyberhulplijn waar een medewerker helpt om (mogelijke) cyberincidenten op te lossen. Daarnaast biedt het Cyberhulp-kennisportaal voor het hele huishouden online tips en informatie over cybercriminaliteit.
De Jonge: “Het is meer dan alleen een dekking voor geleden schade. Met de Cyberhulplijn verlagen we de drempel voor consumenten om direct hulp te krijgen en niet te wachten met contact op te nemen. We willen hen echt bewuster maken van de risico’s die zij lopen op cybergebied en welke maatregelen ze hiertegen kunnen nemen. Sommige, vaak wat oudere, klanten die geen computer hebben, zeggen bijvoorbeeld wel eens dat ze daarom geen cyberdekking nodig hebben. Terwijl ook hun bankrekening gehackt kan worden of met behulp van een kopie van hun ID-kaart of paspoort identiteitsfraude kan worden gepleegd. Hoe groter het preventieve cyberbewustzijn wordt, hoe minder cyberincidenten er uiteindelijk zullen optreden. Wij zullen de komende periode daarom nog meer cyberproducten voor particulieren op de markt brengen.”
Geplaatst op 01-09-2020
< VorigeVolgende >
Share on: