Univé komt met financieel gebaar voor door corona gedupeerde reizigers
Coöperatie Univé komt klanten die compensatie van reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen mislopen tegemoet met een bijdrage uit een speciaal daarvoor samengesteld fonds.
Univé komt gedupeerde leden met een geldige annuleringsverzekering financieel tegemoet. Bijna alle verzekeraars sluiten in hun annuleringsverzekering een pandemie uit als geldige reden om schade te claimen. Reizigers die door coronamaatregelen hun reis hebben moeten wijzigen, staken of zelfs annuleren, kunnen veelal rekenen op omboeking, een vergoeding, voucher of teruggave van gemaakte kosten. Dat geldt echter niet voor iedereen. Voor leden die zelf met de kosten blijven zitten, heeft Univé een coulanceregeling in het leven geroepen. De coöperatie wil juist nu haar leden steunen.
Coulanceregeling
Leden met een annuleringsverzekering bij Univé die vóór 13 maart 2020 een vakantie hebben geboekt maar vanwege corona niet konden afreizen naar hun bestemming, kunnen rekenen op een financiële tegemoetkoming. Als voorwaarde geldt dat zij niet op enige andere wijze (een voucher, een vergoeding, omboekregeling of geld terug) zijn gecompenseerd voor het mislopen van (een deel) van hun vakantie. De regeling geldt daarnaast voor leden die dit jaar bijvoorbeeld hun meivakantie moesten annuleren en eerder te horen kregen dat de dekking van hun annuleringsverzekering niet in uitkering kan voorzien. Ten slotte kunnen ook gedupeerde verzekerden die komende zomer – tot 1 oktober 2020 – door corona mogelijk hun vakantie in duigen zien vallen, rekenen op een tegemoetkoming uit de speciale Univé ‘solidariteitspot’ die we hiervoor hebben ingesteld, aldus Etienne de Cooker, directeur Univé Schade. De eenmalige tegemoetkoming geldt alleen bij een annulering in de periode 13 maart – 1 oktober, vanwege code oranje of code rood op de vakantiebestemming, of omdat de reis hierom eerder moest worden afgebroken.
Coulanceregeling
Leden met een annuleringsverzekering bij Univé die vóór 13 maart 2020 een vakantie hebben geboekt maar vanwege corona niet konden afreizen naar hun bestemming, kunnen rekenen op een financiële tegemoetkoming. Als voorwaarde geldt dat zij niet op enige andere wijze (een voucher, een vergoeding, omboekregeling of geld terug) zijn gecompenseerd voor het mislopen van (een deel) van hun vakantie. De regeling geldt daarnaast voor leden die dit jaar bijvoorbeeld hun meivakantie moesten annuleren en eerder te horen kregen dat de dekking van hun annuleringsverzekering niet in uitkering kan voorzien. Ten slotte kunnen ook gedupeerde verzekerden die komende zomer – tot 1 oktober 2020 – door corona mogelijk hun vakantie in duigen zien vallen, rekenen op een tegemoetkoming uit de speciale Univé ‘solidariteitspot’ die we hiervoor hebben ingesteld, aldus Etienne de Cooker, directeur Univé Schade. De eenmalige tegemoetkoming geldt alleen bij een annulering in de periode 13 maart – 1 oktober, vanwege code oranje of code rood op de vakantiebestemming, of omdat de reis hierom eerder moest worden afgebroken.
Zelfde onmacht, maar geen compensatie
De bestuurder legt uit waarom tot het gebaar besloten is. "Normaal gesproken is het annuleren van een reis vanwege een pandemie, zoals de wereldwijde corona-uitbraak, niet verzekerd. Maar als coöperatie willen we, juist in deze bijzondere tijd, onze leden graag steunen. Daarom komen we hen, eenmalig, graag tegemoet. De meeste van onze leden die voortijdig hebben moeten afzien van hun vakantie of het voortzetten daarvan, kunnen via hun reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij rekenen op een vorm van compensatie. Maar voor reizigers die zelfstandig hun reis hebben geboekt en ondanks dezelfde onmacht een tegemoetkoming mislopen, zijn de druiven zuur," aldus De Cooker. "Het niet doorgaan van de vakantie is al vervelend genoeg – daar kunnen we niets aan veranderen, maar op deze manier kunnen we toch iets voor onze leden betekenen."
Verdeling naar rato
Verdeling naar rato
De meer dan 160.000 leden met een annuleringsverzekering bij Univé krijgen deze of komende week bericht dat de coöperatie voor compensatie van gedupeerde reizigers een totaalbedrag heeft gereserveerd voor alle aanvragen samen. Is het totale schadebedrag op 1 oktober hoger, dan wordt het bedrag eerlijk over alle aanvragen verdeeld.
Geplaatst op 05-08-2020
< VorigeVolgende >
Share on: