Elfde editie Rapportage Ongevallen Scheepvaart verschenen
In juni 2015 publiceerde de Onderzoeksraad de eerste Rapportage Ongevallen Scheepvaart. Inmiddels is de elfde editie verschenen. Jeroen Dijsselbloem, Voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid geeft in zijn voorwoord aan dat duidelijk werd hoe de scheepvaart bijdraagt aan de economie toen een verscheidenheid aan gebruiksartikelen uit de door de MSC ZOE verloren containers, aanspoelde op de stranden van de Nederlandse Waddeneilanden in januari 2019. In het openingsartikel wordt daarom aandacht besteed aan het minimaliseren van de risico’s op het verlies van containers.
De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft binnen de sector scheepvaart de wettelijke plicht tot het onderzoeken van ernstige en zeer ernstige voorvallen met betrokkenheid van Nederlandse zeeschepen. Daarnaast geldt de verplichting tot het onderzoeken van ernstige en zeer ernstige voorvallen met, of aan boord van, zeeschepen in de Nederlandse territoriale wateren.
Wanneer de Onderzoeksraad besluit dat bij ernstige incidenten geen sprake is van structurele veiligheidstekorten, volstaat een beschrijving van het voorval. Het voornaamste doel van de Onderzoeksraad is het voorkomen van ongevallen of de gevolgen daarvan te beperken door lessen te trekken en aanbevelingen te formuleren. Onderzoek naar schuld of aansprakelijkheid maakt nadrukkelijk geen onderdeel uit van het onderzoek door de Onderzoeksraad.
De elfde editie van de Rapportage Ongevallen Scheepvaart kunt u hier lezen.
< VorigeVolgende >
Share on: