Achmea boekt operationeel resultaat van € 419 miljoen in eerste halfjaar

Achmea heeft een goed eerste halfjaar achter de rug. De klanttevredenheidsscores blijven onverminderd hoog en het resultaat toont aan dat strategische investeringen in klantbediening en digitalisering hun vruchten afwerpen.

  •  Hoger operationeel resultaat (+3%) door toename resultaat bij Oudedagsvoorzieningen, Zorg Nederland, Internationaal en hogere beleggingsresultaten 
  • Stijging nettoresultaat naar € 493 miljoen (+31%) door hoger operationeel en beleggingsresultaat 
  • Premie-inkomen stijgt naar € 22 miljard (+11%) en beheerd vermogen naar € 223 miljard (+2%) 
  • Aangekondigde overname Blue Sky Group Vermogensbeheer leidt tot € 25 miljard extra beheerd vermogen en versterkt onze positie in vermogensbeheer 
  • Solvabiliteit blijft solide en stijgt naar 188% 
  • Aanhoudend hoge klanttevredenheidsscores voor Centraal Beheer, Interpolis en Zilveren Kruis met NPS-scores van +16 of hoger 
  • Update klimaattransitieplan: ten minste 10% eigen beleggingen (circa € 4 miljard) alloceren aan impactbeleggingen, gebruikmakend van expertise Achmea IM en Achmea Real Estate 
 
Bianca Tetteroo, voorzitter Raad van Bestuur Achmea:
“We hebben een goed eerste halfjaar achter de rug. Onze klanttevredenheidsscores blijven onverminderd hoog, een mooie erkenning van het werk van al onze collega’s. Dit toont ook aan dat onze strategische investeringen in klantbediening en digitalisering hun vruchten afwerpen. Deze resultaten zijn mede mogelijk gemaakt met behulp van partners, zoals Rabobank. Het operationeel resultaat steeg, onze solvabiliteitspositie is solide en de omzet groeide verder. Het premie-inkomen nam toe met 11% en de opbrengsten bij Oudedagvoorzieningen groeiden met 19%, terwijl de kosten met 6% stegen. Daarnaast realiseerden we, mede door continue focus op optimalisatie van onze beleggingsportefeuille, een sterk rendement op onze beleggingen.
 
We liggen financieel op koers en boeken goede voortgang met de realisatie van onze strategie. Een concreet voorbeeld hiervan is de recent aangekondigde overname van Blue Sky Group Vermogensbeheer door Achmea Investment Management. Dit is onderdeel van onze groeistrategie voor oudedagsvoorzieningen en verstevigt onze positie in vermogensbeheer. De overname vindt plaats op een strategisch moment, nu veel partijen in pensioen- en vermogensbeheer belangrijke keuzes maken vanwege de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel.
 
De economische en maatschappelijke context waarin we ons bevinden, blijft volop in beweging. Financiële markten ontwikkelden zich gunstig in de eerste zes maanden. De arbeidsmarkt is en blijft krap. Inflatie leidt onder meer tot hogere kosten voor schadeherstel. De ECB verlaagde eind juni voor het eerst in vijf jaar de rente, een signaal dat de inflatie beter onder controle lijkt te komen. Mede vanwege geopolitieke spanningen blijft er echter sprake van een grotere onzekerheid en kans op volatiliteit.
 
Operationeel resultaat verder verbeterd
Ons operationeel resultaat over het eerste halfjaar steeg naar € 419 miljoen. Pensioen & Leven Nederland droeg met een gestegen operationeel resultaat van € 145 miljoen significant bij. Deze stijging werd voornamelijk veroorzaakt door een beter beleggingsresultaat, mede door continue focus op optimalisatie van onze beleggingsportefeuille. Het operationeel resultaat van Zorg Nederland nam toe tot € 167 miljoen door een groter aantal verzekerden, een beter verzekeringstechnisch resultaat en hogere beleggingsopbrengsten. Bij Oudedagsvoorzieningen steeg het operationeel resultaat naar € 41 miljoen door portefeuillegroei en een verbeterd rendement bij Achmea Bank. Het operationeel resultaat van Internationaal nam toe tot € 14 miljoen door portefeuillegroei, lagere schadelasten en hogere beleggingsopbrengsten. Bij Schade & Inkomen Nederland daalde het operationeel resultaat naar € 118 miljoen door hogere voorzieningen bij Inkomen, veroorzaakt door de toename van het langdurig verzuim, hogere instroom in de WIA en aangepaste inflatieverwachtingen voor de korte termijn in het schadebedrijf.
 
Groei en digitalisering
Bij Achmea gaan groei en digitalisering hand in hand. Een goed voorbeeld hiervan zien we bij Zorg Nederland. Hier verwelkomden we ongeveer 450.000 nieuwe klanten en versterkten we onze positie als marktleider. Dankzij onze investeringen in digitalisering en schaalbaarheid konden we deze klanten vrijwel zonder inzet van extra medewerkers verwelkomen en van dienst zijn. Daarnaast verwerkten we dit jaar al ruim 225 miljoen zorgdeclaraties volledig digitaal. Klanten profiteren hiervan; binnen een dag staat het geld op hun bankrekening.
 
Bij Oudedagsvoorzieningen steeg de omzet met 19%, mede door een toename van het beheerd vermogen bij Achmea Investment Management tot € 194 miljard. Bij Achmea Bank groeien we in de retailmarkt op het gebied van sparen (+10%) en hypotheken (+6%) via het platform van Centraal Beheer. Ook bij Schade & Inkomen Nederland versterkten we onze positie als marktleider. Het premievolume nam toe met 9%. In onze groeikern Internationaal nam het premievolume toe met 19%, mede door een toename van het aantal klanten bij onze bedrijven in Griekenland en Turkije. Voor de komende jaren zetten we in op verdere groei van onze bedrijfsactiviteiten in Europa. Dit doen we onder meer via onze volledig digitale schadeplatformen van InShared en Anytime.
 
Bij Pensioen & Leven Nederland steeg ons marktaandeel bij de nieuwe productie van overlijdensrisicoverzekeringen naar 14%. De portefeuille ontwikkelde zich verder volgens verwachting. Voor onze pensioen- en levenportefeuille is het van belang om zo efficiënt mogelijk te blijven werken. Eerder dit jaar kondigden we aan dat we hiervoor verschillende strategische opties verkennen. Het voortzetten van de huidige strategie is een van de opties. We verwachten deze verkenning in de tweede helft van het jaar af te ronden.
 
AchmeaGPT
Als onderdeel van onze innovatiestrategie investeren we continu in nieuwe technologieën om onze dienstverlening aan klanten te verbeteren. Naast de verdere ontwikkeling van onze bestaande toepassingen op het gebied van Artificial Intelligence (AI) hebben we een eigen AchmeaGPT-omgeving opgezet. Momenteel lopen er verschillende projecten om binnen een veilige omgeving te verkennen hoe Generative AI kan bijdragen aan extra voordelen voor onze klanten en onze organisatie door diverse use cases uit te werken en te implementeren.
 
Klanttevredenheidcijfers onverminderd hoog
Onze merken Centraal Beheer, Interpolis en Zilveren Kruis scoren continu hoog op het gebied van klanttevredenheid met NPS-scores van +16 of hoger. Ook de reputatiescore van Achmea blijft met 71 onverminderd sterk. Ondanks de krappe arbeidsmarkt blijven we aantrekkelijk als werkgever. We vullen onze vacatures succesvol in met uitstekende kandidaten, mede dankzij de maatschappelijke relevantie van ons werk. Dit geeft een sterke basis voor de toekomst.
 
Update klimaattransitieplan
Vandaag publiceren we een update van ons klimaattransitieplan. We liggen op schema om onze tussentijdse doelstellingen voor beleggingen in bedrijven en vastgoed te behalen. Daarnaast hebben we een nieuwe doelstelling om in 2025 10% van Achmea’s beleggingen voor eigen risico te alloceren aan impactbeleggingen (circa € 4 miljard). We gaan meer beleggen in bedrijven en projecten die duurzame energie opwekken, zoals wind- en zonne-energie en in duurzaam zorgvastgoed. Hierbij maken we gebruik van de expertise van Achmea Investment Management en Achmea Real Estate, specialisten in het bieden van beleggingsoplossingen die zowel financieel als maatschappelijk rendement opleveren.
 
Met trots kan ik zeggen dat we goed op koers liggen met de realisatie van onze ambities en strategie. Ik wil onze klanten, partners en mijn collega’s hartelijk bedanken voor het vertrouwen in Achmea en haar merken.”
Geplaatst op 15-08-2024

Volgende >


Share on: