Versnelde digitalisatie creëert nieuwe kansen

DEKRA blijft invulling geven aan haar missie, ook onder de moeilijke omstandigheden die door het coronavirus ontstaan.

“Op de belangrijkste drie gebieden van het dagelijks leven; op de weg, op het werk en thuis, verzekeren wij de veiligheid van mensen over de hele wereld, zelfs onder deze zeer moeilijke omstandigheden”, legt DEKRA CEO Stefan Kölbl uit. “In de verschillende werkvelden hebben we direct contact tussen onze experts en klanten geminimaliseerd”, zegt Kölbl. “Steeds meer van onze diensten, zoals audits, schadebeoordelingen, trainingen en certificering, worden gedeeltelijk of volledig digitaal uitgevoerd.”

De DEKRA CEO laat verder weten dat de coronaviruspandemie het 16-jarig groeitraject van de organisatie dit jaar waarschijnlijk zal verstoren. Ondanks een uitdagend economisch klimaat wist de organisatie in 2019 een omzetgroei van 2,0% naar 3,4 miljard te realiseren met bijna 44.000 medewerkers.
 
In reactie op de crisissituatie die door het coronavirus is ontstaan, combineert DEKRA een aantal diensten op haar homepage (internationaal via https://www.dekra.com/en/crisis-management/ en voor de Nederlandse markt via www.dekra.nl/nl/dekra-en-covid-19). Deze diensten variëren van het testen van beschermende gezichtsmaskers en het toetsen van beademingsapparatuur tot advies over veiligheid in de werkomgevingen, cybersecurity anti-phishingtips en gratis online instructies voor het veilig vervoeren van coronavirustests.
 
Noodzakelijke inspecties en keuringen geborgd
Periodieke voertuiginspecties worden ondanks COVID-19 nog steeds uitgevoerd, met inachtneming van aanvullende veiligheidsmaatregelen. “De ruim 500 keuringslocaties in Duitsland zijn geopend en we blijven inspecties uitvoeren bij autogarages,” legt de CEO van DEKRA uit. “Daarbij volgen we strikte richtlijnen op om zowel klanten als medewerkers te beschermen.”
De industriële sector laat op dit moment zien hoe je van een moeilijke situatie het beste maakt. Nu fabrieken gesloten zijn, zet de sector in op het vergroten van de veiligheid. “Er is veel vraag naar diensten met betrekking tot het inspecteren en testen van apparatuur en materialen, bijvoorbeeld in de automotive industrie,” benoemt Stefan Kölbl. “Terwijl de productie stilligt, wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om te controleren of er nog altijd aan alle veiligheidsstandaarden wordt voldaan.” 
 
Vergroten aanbod beademingsapparatuur en beschermende maskers
DEKRA draagt tijdens de coronapandemie in het bijzonder bij aan veiligheid door de inzet van haar Product Testing Divisie. Sinds medio maart 2020 helpt DEKRA bij het tegengaan van tekorten op beschermende gezichtsmaskers in Duitsland en in andere landen. Door het aanpassen van testprincipes voor COVID-19 heeft DEKRA de testcapaciteit vijftig keer vergroot. DEKRA laboratoria in Nederland en Spanje testen en beoordelen beademingsapparatuur volgens een versneld proces dat door de Europese Commissie en lokale autoriteiten gedefinieerd is. Dit versnelde proces laat toe dat medische apparatuur die voldoet aan de minimale basisvereisten door toezichthouders goedgekeurd wordt voor gebruik.
 
Coronavirus versnelt digitalisering
De digitale transformatie van processen raakt door de coronacrisis in een stroomversnelling, waardoor het aantal digitale services groeit. Zo gebruikt DEKRA nu software om steeds meer trainingen online te geven, maar ook om audits uit te voeren, schade te beoordelen en certificaten af te geven. Het doel is daarbij steeds om processen voor klanten te vereenvoudigen en versnellen. “Het huidige klimaat waarin we persoonlijk contact zoveel mogelijk vermijden, gaat ervoor zorgen dat digitale oplossingen sneller door de markt geadopteerd worden”, zegt de DEKRA CEO. Dat verklaart waarom beoordelingen meer en meer op afstand gedaan worden, ook door gebruik van i2i-technologie. Dit is een methode waarbij de klant foto’s of video’s ter beoordeling verstuurt naar een expert die – afhankelijk van de omvang van de schade – de situatie live of op afstand in korte tijd beoordeelt.
 
Stefan Kölbl waarschuwt dat het belangrijk is om in tijden van crisis belangrijke uitdagingen zoals data security niet uit het oog te verliezen, nu digitalisering van verkeer, voertuigen en andere technische apparaten sterk in opkomst is. Voor connected en automated driving en voor vele andere apparaten speelt data immers een sleutelrol, ook als het op veiligheid aankomt. Vanuit die gedachte lanceerde DEKRA in 2019 het Trust Center. Dit initiatief heeft als doel een model te creëren voor de veilige verzameling en beoordeling van data. “Het is in het belang van de consument dat er een cultuur van data sharing ontstaat ten aanzien van uitdagingen rondom verkeersveiligheid”, zegt de DEKRA CEO.
 
Betrouwbare financiële prognose voor 2020 niet mogelijk
Stefan Kölbl is van mening dat het onmogelijk is om voorspellingen te doen voor de rest van 2020. “Het is niet mogelijk om het verdere verloop van de coronavirus pandemie te voorzien, waarvan we wereldwijd de effecten ondervinden. We kunnen niet calculeren wanneer de economie en het sociale leven weer normaal zijn.” Dat is waarom DEKRA diverse maatregelen neemt, waaronder het uitstellen van sommige investeringen.
DEKRA’s CEO verwacht dat de lang doorgezette groei van de organisatie nu door de coronavirus pandemie tot een halt komt. “We moeten aannemen dat de omzet in 2020 zal dalen. Hoe groot de daling gaat zijn, hangt af van de duur van de lockdown. DEKRA staat voor veiligheid en is daarom altijd relevant, ook in tijden van crisis. Aan onze kant doen wij er alles aan om onze services te digitaliseren en elke DEKRA-dienst op het gebruikelijke hoge kwaliteitsniveau aan te bieden.
 
Geplaatst op 18-05-2020

< VorigeVolgende >


Share on: