Wereldwijde cyberverzekeringsmarkt was in 2020 goed voor 7 miljard dollar

De wereldwijde cyberverzekeringsmarkt was in 2020 goed voor 7 miljard dollar aan bruto geschreven premies (GWP) en zal in 2025 oplopen tot 20,6 miljard dollar, aangezien de markt ook na COVID-19 zal blijven floreren, aldus GlobalData, een toonaangevend data- en analyticsbedrijf.

Het rapport van GlobalData,'Cyber Insurance, 2021 Update - Thematic Research', onthult dat cyberbeveiliging in 2020 in de schijnwerpers kwam te staan omdat de COVID-19-pandemie bedrijven dwong om van de ene dag op de andere hun processen te digitaliseren en werkmethoden op afstand in te voeren. De pandemie bood cybercriminelen ook een kans om de wereldwijde paniek uit te buiten, met een sterke toename van cyberaanvallen in 2020. Hierdoor is de behoefte aan cyberverzekeringen voor bedrijven duidelijk geworden, maar de markt is niet meer zo overzichtelijk als het ooit was.
 
Ben Carey-Evans, verzekeringsanalist bij GlobalData, zegt hierover: "De cyberverzekeringsmarkt heeft de afgelopen jaren een snelle expansie doorgemaakt, waarbij klanten konden profiteren van hoge dekkingslimieten, vaste tarieven en een overvloed aan capaciteit, terwijl verzekeraars probeerden business te veroveren in een zeer concurrerende markt. Ondanks lagere dekkingslimieten en stijgende premies verwachten we dat de cyberverzekeringsmarkt tot 2025 een aanhoudend sterke jaar-op-jaar groei zal kennen. De behoefte aan robuuste cyberbeveiliging en cyberverzekeringen wordt duidelijk voor bedrijven van alle soorten en maten, aangezien de frequentie en de ernst van cyberaanvallen blijft toenemen."
 
De markt noteerde een groei van 33,5% in 2020 omdat bedrijven over de hele wereld zich bewust werden van de toegenomen dreiging die COVID-19 en thuiswerkend personeel vormen. Het groeipercentage zal gedurende de prognoseperiode hoog blijven, waarbij GlobalData in 2021 een groei van 27,3% voorspelt.
 
Carey-Evans voegt hieraan toe: "COVID-19 heeft ook een permanente verschuiving teweeggebracht in de manier waarop bedrijven en consumenten werken, met praktijken voor werken op afstand die zullen blijven bestaan en digitale consumentenkanalen waarvan meer gebruik wordt gemaakt dan vóór de pandemie. Deze blijvende verschuiving in gedrag zal de vraag naar zowel commerciële als, in mindere mate, persoonlijke cyberverzekeringen in de komende jaren aanwakkeren."
Geplaatst op 06-07-2021


Share on: