Oproep van Verbond van Verzekeraars: vermeld Tuchtraad Verzekeraars op website

Uit recent onderzoek van de Tuchtraad Verzekeraars is gebleken dat veel verzekeraars op hun websites essentiële informatie over de Tuchtraad niet vermelden. Bovendien is de beschikbare informatie vaak moeilijk te vinden en wordt er nog gebruikgemaakt van de verouderde naam: Tuchtraad Financiële Dienstverlening.

"Dit moet veranderen," zegt Luuk van der Scheer, beleidsadviseur toezicht bij het Verbond van Verzekeraars. "We hebben hier in het verleden al meerdere keren aandacht voor gevraagd. Het is teleurstellend om te constateren dat veel sites geen of incorrecte informatie bieden over klachten." Van der Scheer benadrukt het belang van goede verwijzingen naar onafhankelijke instanties als de Tuchtraad Verzekeraars binnen het zelfreguleringsstelsel waar het Verbond trots op is.

Om verzekeraars te ondersteunen, is er een voorbeeldtekst ontwikkeld die zij kunnen gebruiken om hun websites aan te passen. "Na het eerste kwartaal van 2025 zullen we een controle uitvoeren," voegt Van der Scheer toe. "We verwachten dat tegen die tijd alle sites compliant zijn."

Verzekeraars worden aangespoord om de voorbeeldtekst zo snel mogelijk te implementeren.
Voorbeeldtekst

Tuchtraad Verzekeraars
De Tuchtraad Verzekeraars houdt toezicht op het gedrag van verzekeraars en toetst klachten op basis van de bindende zelfregulering van het Verbond van Verzekeraars. Consumenten kunnen doorgaans niet rechtstreeks bij de Tuchtraad een klacht indienen; het Kifid kan tuchtklachten doorverwijzen naar de Tuchtraad. Deze raad beoordeelt of een klacht terecht is. Wanneer een klacht gegrond wordt bevonden, kan de Tuchtraad sancties opleggen, variërend van een waarschuwing tot een berisping, en kan zij ook besluiten om de beslissing openbaar te maken. Daarnaast kan ze het Verbond adviseren over mogelijke maatregelen tegen een verzekeraar, waaronder het beëindigen van het lidmaatschap. Het opleggen van schadevergoeding aan de verzekeraar is niet binnen de bevoegdheid van de Tuchtraad.

Indien de klacht betrekking heeft op de naleving van de Gedragscode Verzekeraars, bijvoorbeeld met betrekking tot een snelle en zorgvuldige schadeafhandeling, hebben verzekeringsklanten en andere belanghebbenden die geen beroep kunnen doen op Kifid wel de mogelijkheid om zelf een klacht in te dienen bij de Tuchtraad.

Voor meer informatie kunt u het reglement van de Tuchtraad raadplegen op tuchtraadverzekeraars.nl.

Bron: Verbond van Verzekeraars
Geplaatst op 06-12-2024




Share on: