Vraag “Hoe gaat het?” maakt Nederland vitaal en veerkrachtig
De vraag “Hoe gaat het?” maakt Nederland vitaal en veerkrachtig . Nationale-Nederlanden roept op om deze drie woorden weer belangrijk te maken.
Hoe gaat het met Nederland?
|
We vragen het allemaal weleens aan elkaar. Ruim de helft (57%) van de Nederlanders ziet deze vraag als een beleefdheidsvraag en niet als een oprechte vraag naar hoe iemand zich voelt. Dit blijkt uit een onderzoek van Nationale-Nederlanden uitgevoerd door Kantar. Dezelfde vraag stellen bijna alle ondervraagde managers (95%) ook, maar hun werknemers herkennen en beleven dit (56%) een stuk minder. Werkgevers hebben nog de nodige stappen te zetten en Nationale-Nederlanden helpt hierbij. Vanuit de gedachte “voorkomen is beter dan genezen”, verhoogt NN het bewustzijn rondom verzuim en arbeidsongeschiktheid en reikt werkgevers en werknemers praktische tips en tools aan. Maurice Koopman, CEO Nationale-Nederlanden Schade & Inkomen: ‘Wij willen de vraag nieuw leven inblazen. Een goed gesprek over hoe het gaat, blijkt de sleutel tot minder ziekteverzuim en uiteindelijk tot een vitaler en veerkrachtiger Nederland.’ De financiële dienstverlener lanceert daarom vandaag het “hoe gaat het?” platform, dat werkgevers en werknemers activeert en faciliteert in het voeren van (meer) goede gesprekken.
Ziekteverzuim heeft vaak mentaal component
Het ziekteverzuim was afgelopen jaar met 4,9% het hoogste in achttien jaar.[1] Ondanks dat bij veel bedrijven de vitaliteit van medewerkers hoog op de agenda staat, ligt de nadruk vaak op het faciliteren van thuiswerken en het stimuleren van wandelen, gezond eten of sporten. Daar kunnen, en moeten, de nodige stappen nog worden gezet richting aandacht voor mentale vitaliteit. In ongeveer de helft van het langdurige ziekteverzuim speelt een mentale oorzaak mee. Een goede eerste stap voor de werkgever? Oprecht vragen hoe het met iemand gaat. Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen hun manager in de top 3 zetten als het gaat om personen die als eerste geraadpleegd worden als er een disbalans is tussen werk en privé of als ze niet lekker in hun vel zitten op hun werk. Opvallend is dat een op de tien Nederlanders (11%) aangeeft wel met anderen te willen praten over hoe het met ze gaat, maar dit niet durft. ‘We zien dat er veel behoefte is aan échte aandacht vanuit de werkgever, maar men weet vaak niet waar te beginnen. Nationale-Nederlanden wil daarom oplossingen bieden die passen bij de huidige werkcultuur’, aldus Maurice Koopman.
Echte interesse opmaat voor gezonde werkcultuur
Op het gloednieuwe “hoe gaat het” platform biedt Nationale-Nederlanden managers en werknemers de handvatten om het gesprek over (mentale) vitaliteit aan te gaan, met video’s, artikelen en een podcast. Elke Wiss, praktisch filosoof en schrijver van “Socrates op sneakers”, deelt concrete tips voor het voeren
van een goed gesprek. Ook is in beeld gebracht wat het oprecht stellen van de vraag teweeg kan brengen. Zo wil de financiële dienstverlener zichtbaar maken dat “hoe gaat het?” geen holle begroeting hoeft te zijn, maar een vraag die tijd verdient en oprecht gesteld kan worden. Een vraag met veel potentie.
Tips en tools voor een goed gesprek van Elke Wiss:
- Stiltes laten vallen | Aandachtig luisteren betekent dat je volledig focust op wat je gesprekspartner vertelt. Probeer de ander dus niet te onderbreken en wacht rustig tot het verhaal verder gaat.
- Uitnodigen om meer te vertellen | een ‘Oh ja? Vertel!’ is vaak al genoeg.
- Bescheiden opstellen | Geef geen ongevraagd advies. Wees ervan overtuigd dat je niet alles weet. En zelfs al zou je alle feiten kennen, dan nóg ken je de ervaring, de beleving van de ander niet. Die is namelijk een ander mens dan jij. Met andere gewoontes, een ander karakter en andere behoeften.
- Vat samen | Een goede remedie om te zorgen dat je echt bij de ander blijft en zijn standpunt probeert te begrijpen is: samenvatten. Check of je de ander hebt begrepen
Kijk voor meer tips en tools voor een goed gesprek en de campagnevideo nn.nl/hoegaathet.
Over de onderzoeken
Het eerste onderzoek naar verzuim en vitaliteit bij werknemers in loondienst, heeft plaatsgevonden onder 351 respondenten in januari 2021. Het tweede, kwantitatieve, onderzoek naar ‘hoe gaat het met Nederland?’ heeft plaatsgevonden onder 1.004 Nederlanders van 18 jaar en ouder in de periode van 27 mei t/m 2 juni 2021. Er is gebruik gemaakt van Kantar’s onderzoekspanel NIPOBase.
Geplaatst op 15-06-2021
< VorigeVolgende >
Share on: