December is traditioneel de maand waarin veel Nederlanders hun verzekeringen onder de loep nemen, zoals het overstappen van zorgverzekering of het controleren van bestaande polissen. Toch blijkt uit onderzoek* van verzekeraar Allianz Direct dat een aanzienlijk deel van de bevolking belangrijke verzekeringen mist.
Zo zegt 12 procent van de Nederlanders geen zorgverzekering te hebben, ondanks de wettelijke verplichting. Daarnaast is maar liefst de helft (50%) niet standaard verzekerd voor reizen, is 30 procent niet verzekerd voor aansprakelijkheid en heeft een aanzienlijk aantal (22%) geen inboedel- en/of opstalverzekering.
Niet verzekeren brengt risico’s met zich mee
De belangrijkste redenen om niet verzekerd te zijn, zijn kostenbesparing (18%) en de hoogte van de premie (18%). Onwetendheid speelt ook een rol: 16 procent weet niet waar zij zich voor moeten verzekeren. Daarnaast kiest een groot aantal (15%) Nederlanders er bewust voor om de kosten zelf te dragen of denkt dat verzekeringen overbodig zijn.
De gevolgen van deze keuzes zijn merkbaar. Zo geeft 17 procent aan wel eens onverwachte kosten te hebben gekregen door niet verzekerd te zijn. Bijna één op de vijf (18%) geeft aan deze onverwachte kosten op te vangen via een lening of door te bezuinigen op basisbehoeften zoals boodschappen of energie. Voor sommigen wegen persoonlijke prioriteiten zelfs zwaarder dan financiële zekerheid: 15 procent geeft liever geld uit aan cadeaus voor familie en vrienden tijdens de feestdagen dan aan verzekeringen.
Samen werken aan financiële zekerheid
“Deze cijfers laten zien dat een deel van de Nederlanders de risico’s van onverzekerd zijn onderschat of door financiële druk tot lastige keuzes gedwongen wordt,” aldus Ron Adams, Head of Marketing & Sales bij Allianz Direct. Hij vervolgt: “Wij zien het als onze taak om consumenten beter te informeren en te begeleiden bij het kiezen van passende verzekeringen. Tegelijkertijd is samenwerking met brancheorganisaties en experts cruciaal om financiële risico’s effectief te verminderen.”
*Onderzoek uitgevoerd in opdracht van Allianz Direct door Direct Research onder een representatieve steekproef van 1255 Nederlanders in oktober 2024.
|
Geplaatst op 17-12-2024