Nieuwe ontwikkeling in onnodig afdanken van EV-accu's na botsing
Het Engelse Metis Engineering, specialist in batterijsensor-technologie, heeft het onnodige afdanken van gebruikte elektrische voertuigen (EV's) aangepakt als gevolg van het feit dat de automarkt onvoldoende toegang heeft tot de condities van voertuigaccu's.
Joe Holdsworth, CEO van Metis Engineering: "Veel EV's worden onnodig afgedankt wanneer ze betrokken zijn geweest bij een botsing. Wij hebben een sensor ontwikkeld die de conditie van de accu met een versnellingsmeter bewaakt. Hiermee kunnen technici de schokbelastingen bekijken die een accupakket ondergaat als het pakket valt of als een EV betrokken is bij een botsing. Verzekeraars kunnen dan een weloverwogen beslissing nemen over reparatie, een tweede leven voor de batterij of de volledige sloop van het voertuig."Om dit probleem aan te pakken heeft Metis Engineering ‘Cell Guard’ ontwikkeld, een sensor die een versnellingsmeter bevat die de kracht van de impact op de accu registreert, waardoor een veel nauwkeuriger beeld ontstaat van de conditie van de accu en de kans op een toekomstig defect. Tot nu toe beschikte de markt voor tweedehands EV's niet over een effectieve methode om consumenten te voorzien van duidelijke gegevens over de conditie van de accu van een auto. Verzekeringsmaatschappijen hebben te maken met onzekerheid bij het beoordelen van mogelijke schade aan de batterij, wat vaak resulteert in conservatieve afschrijvingen, zelfs als ze slechts een paar kilometer hebben gereden. Deze praktijk verhoogt niet alleen de verzekeringspremies voor consumenten, maar draagt ook bij aan onnodig afval en belemmert de principes van de circulaire economie die ten grondslag liggen aan de EV-industrie.
Cell Guard is uitgerust met andere detectietechnologie om celontluchting te detecteren, het eerste teken dat de batterij een thermische runaway (het 'thermisch op hol slaan' van een Lithium-Ion batterij) kan doormaken die kan resulteren in catastrofale batterijbranden.
Hoewel alle EV's een Batterij Management Systeem (BMS) hebben, meten deze meestal alleen de spanning en de temperatuur. Cell Guard fungeert als een vroegtijdig waarschuwingssysteem waardoor de juiste interventie kan worden uitgevoerd om brand te voorkomen. Cell Guard wordt geïnstalleerd in de batterij en detecteert de hele batterijomgeving. Dit in tegenstelling tot traditionele BMS-sensoren die in het beste geval alleen elke andere batterijcel controleren, waardoor de kans op aanhouding in het beste geval 50% is. Goedkopere EV-accu's controleren meestal één op de 12 cellen van de tienduizenden cellen in de accu-array.
Deze informatie kan de doorverkoopmarkt van gebruikte EV's en de markt voor tweede accu's radicaal veranderen, omdat kopers de nodige duidelijkheid krijgen om weloverwogen beslissingen te kunnen nemen over de conditie van de accu's en het onderhoud ervan.
Holdsworth vervolgt: "Het onbekende risico van een slechte staat van de batterij van EV's is een van de grootste en belangrijkste obstakels die de groei van de markt voor gebruikte elektrische voertuigen belemmert. Door consumenten en verzekeraars een inzicht te geven in de conditie van de accu's kunnen weloverwogen beslissingen worden genomen en wordt de onzekerheid rond kleine aanrijdingsschade geminimaliseerd. Cell Guard is een baanbrekende oplossing die een brug slaat tussen verzekeraars, consumenten en de EV-industrie.
Cell Guard is ook in staat om celontluchting te detecteren, wat een vroeg teken is van een catastrofale storing van de accu, waardoor het risico op thermische runaway aanzienlijk wordt verminderd. In tegenstelling tot de huidige batterijcel bewakingssystemen (BMS), die meestal alleen temperatuur- en spanningssensoren bieden, bewaakt Cell Guard een reeks omgevingsparameters die nodig zijn om ervoor te zorgen dat de batterij onder optimale omstandigheden blijft werken, waaronder VOC's, drukverandering, vochtigheid en dauwpunt.
Geplaatst op 31-08-2023
< VorigeVolgende >
Share on: