Aanbieders serviceproviders strijden om voorkeur intermediair

Bureau DFO en Atentikmarketing onderzoeken de prestaties van individuele aanbieders op diverse productmarkten en hebben al enkele interessante tussenresultaten gevonden. Opvallend is dat bij Particulier Schade en Zakelijk Schade een beperkt aantal aanbieders verantwoordelijk is voor een groot deel van de omzet.

Door Bureau DFO wordt in samenwerking met Atentikmarketing de performance onderzocht van individuele aanbieders op een zestal productmarkten. Het onderzoek is in volle gang en levert al een aantal interessante tussentijdse resultaten op. Opvallend is dat met name op de markten Particulier Schade en Zakelijk Schade een zeer groot deel van de omzet door adviseurs wordt ondergebracht bij een beperkt aantal aanbieders. Adviseurs doen graag zaken met voorkeurspartners waarvan ze de producten en processen maar ook de mensen goed kennen. Serviceproviders worden door adviseurs ook regelmatig aangemerkt als een van de drie belangrijkste aanbieders op de schademarkt.

Concentratie op de schademarkt
Op de markten Particulier Schade en Zakelijk Schade wordt ruim 90% van de productie door adviseurs ondergebracht bij de drie voor het kantoor belangrijkste aanbieders. Op bijvoorbeeld de hypothekenmarkt en de markt voor lijfrenteproducten is de concentratie veel minder groot met percentages van op beide markten rond de 75%. Verder is het opvallend dat wanneer gevraagd wordt naar de top 3 aanbieders waar men voor particuliere schade mee samenwerkt 22,5% van de deelnemers een of meerdere serviceproviders noemt. Bij zakelijke schade is dit bij 21,1% van de respondenten het geval. De wat kleinere kantoren (< 5 medewerkers) noemen relatief vaak ook serviceproviders als belangrijke aanbieder voor schadeproducten. Op de andere deelmarkten (Lijfrente, ORV, Inkomen/AOV en Hypotheken) worden serviceproviders nauwelijks genoemd als ‘aanbieder’.
 

Het onderzoek loopt nog: ook jouw mening telt!
Het performanceonderzoek 2023 is in volle gang. Inmiddels zitten wij op meer dan 2.750 waarnemingen. Het onderzoek wordt medio september afgesloten. De ambitie is meer dan 3.000 waarnemingen te hebben. Met de resultaten kunnen wij bijdragen om de samenwerking tussen financieel adviseurs en aanbieders te versterken. Adviseurs die deelnemen krijgen een samenvatting van het onderzoek met onder meer de performance van de diverse aanbieders op de verschillende productmarkten. In oktober worden de beste verzekeraars en (hypotheek-)aanbieders bekend gemaakt.
 
Ben je financieel adviseur en wil je meedoen? Gebruik dan deze LINK. Of kijk op de homepage van de website van Bureau DFO en maak daar gebruik van de link naar het onderzoek.
 
Bron: Bureau DFO
Geplaatst op 25-08-2023

< VorigeVolgende >


Share on: