Verbond stelt 5 vragen aan oprichter Botenregister
Er is behalve voor snelle motorboten geen (verplichte) registratie, terwijl daar wel behoefte aan is. Het Bootregister.nl registreert alle boten en zorgt voor extra bescherming en zekerheid. Het Verbond van Verzekeraars stelt 5 vragen aan Robert Collée oprichter van het Botenregister.
1. Wat is er op dit moment voor booteigenaren geregeld?
“Niks. Er is behalve voor snelle motorboten geen (verplichte) registratie, terwijl daar wel behoefte aan is. Datzelfde geldt voor regels op het water. Hoe gaan we met elkaar om? Wat kun je doen bij een aanvaring of een ruzie? En wat na diefstal of vernieling? Op land en wegen hebben wij alles goed geregeld. Zelfs trekkers en drones moeten zijn geregistreerd bij de RDW, maar op het water lijkt alles en iedereen vogelvrij. Als booteigenaar hoef je niet eens een cursus te doen of een certificaat te halen. Ook is er, door het ontbreken van registratie, nauwelijks handhaving en controle mogelijk. Het is niet aan ons om te bepalen of er bijvoorbeeld een verplichte verzekering moet komen, zoals dat bij auto’s geldt, maar stap één is wel dat je moet weten wie de eigenaar van een boot is. Veel partijen, waaronder de HISWA en de RDW, maken zich al jaren druk om de regelgeving, maar het is nog steeds los zand.”
2. Wat bedoel je met los zand?
“Er zijn veel partijen betrokken bij pleziervaartuigen, maar er is geen eenduidige en heldere regelgeving. Als ik een snelle boot heb (die harder gaat dan 20 km per uur), moet ik ’m bij de RDW registreren, maar daaronder niet. Een vaarbewijs voor die snelle motorboot moet ik halen bij het CBR, maar er is geen koppeling tussen die twee registers. En als ik met mijn boot naar het buitenland wil, kan ik bij het Watersportverbond langs voor een bewijs om aan te tonen dat het mijn boot is. Dat is in andere Europese landen een stuk beter geregeld. Zodra ik België binnenvaar, krijg ik met heel andere, duidelijker regels voor de registratie te maken. We hollen als Nederland waterland achter de muziek aan.”
3. Als je nu een aanvaring of ruzie op het water hebt, waar loop je dan tegenaan?
“De eerste vraag is met wie je een aanvaring hebt. Is dat de eigenaar van de boot? Heeft hij de boot geleend, gehuurd of gestolen? Wat is het voor boot? Staat die geregistreerd? Is de boot en/of de eigenaar verzekerd? Wij pleiten voor registratie, zodat altijd duidelijk is wie de eigenaar van een boot is en dus ook wie er aansprakelijk is. Jaren geleden is er op een kanaal in ’t Gooi een grote tanker tegen een motorbootje aangevaren. Daarbij zijn ook doden gevallen. Het duurde weken voordat is achterhaald wat voor bootje het was, van wie het was en wie er op zaten. Dat is toch niet acceptabel?”
4. Heb jij daarom, met een aantal partners, het initiatief genomen voor de oprichting van het Botenregister?
“Wij maken ons inderdaad druk om de veiligheid. Zeker sinds de coronaperiode. De drukte op het water is enorm toegenomen. Tijdens corona was iedereen thuis, had tijd en ging het water op. Ik woon in Loosdrecht. Daar zie je de drukte wel voorbijkomen. Mijn dochters gaan ook het water op, met een surfplank. Ik zie de snelle boten daaromheen varen, met stapels kratten bier aan boord en op tijden snel varen dat het niet mag. Dan vraag je je wel af hoe lang dat goed gaat. En dan heb ik het nog niet eens over het klimaat en de duurzaamheid. Er zijn schrikbarend veel weesboten. Boten die aan het einde van hun levensduur zijn en de eigenaar denkt: weet je wat, ik laat ’m afzinken. Met alle olie en brandstof die nog aan boord is, is dat een kleine milieuramp. Het is met name die optelsom, van de veiligheid op het water tot de schade aan boten en aan het klimaat, waardoor wij drie jaar geleden hebben besloten om het Botenregister op te richten. Het kan niet zo zijn dat alleen snelle boten zich moeten registreren. Dat moet voor alle boten gelden.”
5. Hoe ver zijn jullie met de oprichting van het Botenregister?
“Samen met de RDW hebben wij een visie op de registratie uitgerold. Naast gegevens van de eigenaar willen we ook allerlei dingen over de boot vastleggen. Denk aan lengte, breedte, diepgang, soort boot, bouwjaar, motornummer, etc. Daarnaast zitten we in verschillende werkgroepen, onder meer met de Waterpolitie en de RDW. En we hebben geregeld contact met verzekeraars en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Die laatste bepaalt uiteindelijk of er wet- en regelgeving komt voor boten op het water. Op dit moment doet het ministerie een verkennend onderzoek. Dat wordt hopelijk voor de zomer afgesloten en dan is er nog zo’n twee jaar nodig voor de implementatie van regelgeving. Tot die tijd willen wij booteigenaren van de nodige tips voorzien. Denk aan het inbouwen van een kastje aan boord, met een zogenoemd track & trace-systeem waardoor de boot na diefstal makkelijker kan worden teruggevonden. Maar je kunt ook denken aan een botenwacht, vergelijkbaar met de wegenwacht. Heel veel boten liggen een half jaar lang in de haven of de opslag, zonder dat een eigenaar ernaar omkijkt. In het voorjaar haalt iedereen tegelijk zijn boot op en komen er allerlei gebreken boven water. Of de boot blijkt helemaal verdwenen. Ik heb zelf ook een boot. Die ligt in de winter in een jachthaven, maar ik ga geregeld even kijken. Als ik nu van jou een boot koop voor 200.000 euro, kan het met de sleuteloverdracht gedaan zijn. Dan is de transactie rond, terwijl ik een auto van pakweg 2.000 euro verplicht over moet laten schrijven op mijn naam. Dat is toch gek? We moeten echt beter voor onze boten zorgen en er meer zicht op houden.”
< VorigeVolgende >
Share on: