Wat gaat het reisseizoen van 2023 bepalen?

De jaarlijkse Global Travel Summit van Allianz Partners onderzoekt de trends die een turbulent jaar beloven - en de nieuwe klantverwachtingen die de reisbranche bepalen. Voor dit jaar zal een grote vraag, meer wisselvalligheid en hoge verwachtingen het reisseizoen van 2023 gaan bepalen.

Terwijl de branche zich opmaakt voor de drukste periode van het jaar, zijn er drie grote onderwerpen naar voren gekomen die in 2023 een grote invloed hebben op de reisverzekeringssector: een grotere vraag naar verzekeringen, toegenomen economische en geopolitieke onrust en hogere verwachtingen van klanten.
 
Dit waren drie belangrijke inzichten van de Global Travel Summit van Allianz, die onlangs in Parijs werd gehouden. Het overkoepelende thema voor het tweedaagse hybride evenement van dit jaar was "Uncharted", een weerspiegeling van de opkomende kansen en onzekerheden waarmee de sector wordt geconfronteerd, en de eigen groei van Allianz Partners. De top verzamelde meer dan 200 persoonlijke en 1500 virtuele Allianz-deelnemers uit vijf continenten. Er waren ook leiders uit de reisindustrie en daarbuiten, waaronder Jeff Rosenblum, CEO van reclamebureau Questus en WSJ-bestsellerauteur, en Tyler Brûlé, voorzitter en hoofdredacteur van Monocle.
 
'Riding the wave': Ondanks inflatie gaat de comeback van reizen door.
 
In 2023 blijft het aantal reizen hoog en de belangstelling van consumenten voor reisverzekeringen ligt ver boven het niveau van voor de pandemie. Uit gegevens van het Customer Lab van Allianz Partners uit België, Frankrijk, Duitsland, Italië en het VK blijkt dat de aankoopintentie van reisverzekeringen tussen 2019 en 2022 meer dan verdubbeld is – van 21% in 2019 naar 55% in 2022 voor internationale reizen.
 
De toegenomen vraag draagt bij aan een aanzienlijke groei van de reisactiviteiten van Allianz Partners in 2022. De reisverzekeringstak realiseerde een omzet van 3,05 miljard euro - een stijging van 80% op jaarbasis en de beste prestatie ooit van het bedrijf. Het aantal klanten is ook in de eerste maanden van 2023 sterk gebleven, waarmee wederom een aanzienlijke groei voor het huidige jaar in het verschiet ligt.
 
Maar de grote vraag gaat gepaard met een aanzienlijke toename van de verwachtingen van klanten van hun verzekeraar, waaronder een snellere afhandeling van claims en een snelle reactietijd. De top onderzocht de behoefte aan meer efficiëntie en een naadloze ervaring, samen met technische innovaties die meer bescherming en gemak zullen bieden via het Allyz-platform van Allianz.
 
Deze context speelde zich af tegen een zeer complexe economische en geopolitieke achtergrond. Hoewel de vraag erg sterk blijft, kunnen het einde van goedkope kredieten en de grote druk op de kosten van levensonderhoud de plannen van reizigers beïnvloeden, vooral als het gaat om grote uitgaven tijdens de vakantie.
 
Joe Mason, Chief Marketing Officer – Travel bij Allianz Partners zegt: “Een golf van vakantiereizen viel samen met hoge inflatie, vooral voor transport, eten en amusement. Snelle vooruitgang in technologie en kunstmatige intelligentie vinden plaats, zelfs nu klanten meer nadruk leggen op 1-op-1 ondersteuning tijdens kritieke momenten. En daarbij hebben we nog de klimaatverandering, het tekort aan arbeidskrachten in de reissector en de geopolitieke onrust. 2023 belooft een zeer complex jaar te worden.”
 
“Reizigers willen tegenwoordig meer gemoedsrust om de 'Uncharted' echt te verkennen: nieuwe bestemmingen, activiteiten en service van hun verzekeraar. Het is onze taak om dat te leveren door middel van traditionele verzekeringen en verbeterde dienstverlening, zodat reizigers zich veiliger en zekerder voelen.”
 
“Allianz Partners blijft inspelen op de stijgende vraag. In 2022 behandelden we meer dan 72 miljoen zaken, een stijging van bijna 13% op jaarbasis. We investeren in nieuwe digitale platforms om dagelijkse klantervaringen eenvoudiger en sneller te maken. We leveren ook zeer gespecialiseerde en persoonlijke ondersteuning die klanten nodig hebben in moeilijke tijden, vooral wanneer een medisch noodgeval of reisnoodgeval toeslaat.”
 
Drie andere trends die de reisverzekeringssector beïnvloeden in 2023 en daarna
 
Focus op platforms en technologie: Digitale platforms zijn een essentieel onderdeel van de toekomst van de verzekeringssector, met het potentieel om op te schalen, de kosten te verlagen en de klantervaring te verbeteren.
 
Het belang van een persoonlijke aanpak: net zo belangrijk als geavanceerde digitale technologie is het vermogen om zeer persoonlijke, geïndividualiseerde diensten te leveren bij het omgaan met complexe en gevoelige situaties, met name bij medische noodgevallen. Allianz Partners verzorgde in 2022 meer dan 11.000 medische evacuaties en repatriëringen en beheerde medische noodsituaties in vrijwel elk land ter wereld.
 
Empowerment is belangrijk bij het bouwen van sterke merken: Gastspreker Jeff Rosenblum benadrukte hoe de sterkste merken hun klanten willen 'empoweren' in plaats van ‘onderbreken’.
 
Duurzaamheid blijft een prioriteit van consumenten – en gaat verder dan alleen het klimaat: ondanks de impact van de pandemie en de recente economische tegenwind, is duurzaamheid voor veel reizigers een topprioriteit. Inzicht van analisten van consumententrends van het wereldwijde Foresight Factory laat zien dat de publieke bezorgdheid over "Wat kan ik doen om het milieu te beschermen?" gestegen is van 57% in 2020 naar 72% in 2022. Maar het gaat niet alleen om emissiereductie: consumenten richten zich steeds meer op andere aspecten, zoals het milieubeleid van de overheid, duurzame investeringen en organisatorische transparantie.
 
Geplaatst op 09-05-2023

< VorigeVolgende >


Share on: