Ondanks alle uitdagingen ziet NN goede vooruitgang in hun strategie

Ondanks de uitdagende economische en geopolitieke omgeving ziet NN een goede vooruitgang bij de uitvoering van hun strategie. Met een operationele kapitaalproductie van meer dan EUR 1,7 miljard over het hele jaar heeft NN hun doelstelling voor 2023 van EUR 1,5 miljard overtroffen.

Sterke OCG en veerkrachtige commerciële prestaties voor de tweede helft en het hele jaar 2022. Solide bedrijfsprestaties zorgen voor sterke operationele kapitaalgeneratie en aantrekkelijk rendement voor aandeelhouders 
 
  • Operationeel kapitaal (OCG) gestegen tot EUR 812 miljoen van EUR 804 miljoen in de tweede helft van 2021, ondanks de verkoop van het vermogensbeheerbedrijf (NN IP), als gevolg van een hogere bijdrage van Nederland Leven en Insurance Europe; OCG voor heel 2022 stijgt met 8,0% tot EUR 1.711 miljoen. 
  • NN Group Solvency II ratio van 197% versus 196% op 30 juni 2022, als gevolg van sterke OCG en transacties op het gebied van asset en liability management, deels tenietgedaan door markteffecten en aftrek van het voorgestelde slotdividend 2022. 
  • Voorstel voor 2022 voor een slotdividend van EUR 1,79 per gewoon aandeel, waardoor het totale dividend over 2022 uitkomt op EUR 2,79 per gewoon aandeel, een stijging van 12% ten opzichte van 2021 
  • Nieuw aandeleninkoopprogramma voor een bedrag van EUR 250 miljoen 
  • Bedrijfsresultaat van 760 miljoen EUR tegenover 917 miljoen EUR in de tweede helft van 2021, vooral door de verkoop van NN IP; Bedrijfsresultaat over het hele jaar 2022 van 1.743 miljoen EUR tegenover 2.036 miljoen EUR in 2021 
  • Nettoresultaat van EUR -444 miljoen tegenover EUR 1.864 miljoen in de tweede helft van 2021, als gevolg van negatieve herwaarderingen op vastgoed en waardeverminderingen op aandelen, terwijl de vergelijkende periode winst op de verkoop van overheidsaandelen en overheidsobligaties en positieve herwaarderingen op vastgoed omvatte; Nettoresultaat over het gehele jaar 2022 van EUR 1.562 miljoen tegenover EUR 3.278 miljoen in 2021 
 
Veerkrachtige commerciële prestaties 
  • Waarde nieuwe productie (VNB) van EUR 177 miljoen versus EUR 186 miljoen in de tweede helft van 2021, vooral door lagere VNB bij Insurance Europe als gevolg van het negatieve effect van discontering tegen hogere rente; VNB over heel 2022 stijgt met 0,7% tot EUR 431 miljoen. 
  • Sterke netto-instroom van EUR 2,0 miljard in pensioenactiviteiten op basis van toegezegde bijdragen in 2022. 
  • NN Bank en Woonnu hebben in 2022 voor EUR 8,7 miljard aan nieuwe hypotheken verstrekt, met behoud van een stabiel marktaandeel. 
 
Sterke focus op klanten, medewerkers en de samenleving 
  • 8 van onze 11 Nederlandse en internationale bedrijven scoren op of boven het marktgemiddelde van de Net Promoter Score (NPS-r). 
  • Betrokkenheid medewerkers gestegen naar 7,9 ten opzichte van 7,7 in juni 2022 
  • Percentage vrouwen in hogere functies gestegen naar 40% van 39% in juni 2022 
  • Totale investeringen van ongeveer 3 miljard euro als onderdeel van de beoogde 6 miljard euro extra investeringen in klimaatoplossingen 
  • Klimaatactieplan gepubliceerd, met een duidelijke routekaart om de uitstoot van broeikasgassen terug te brengen tot netto nul 
  • 229.000 mensen bereikt via NN-programma's ter ondersteuning van hun financiële, fysieke en/of mentale welzijn
 
Verklaring van David Knibbe, CEO
"Ondanks de uitdagende economische en geopolitieke omgeving zien we goede vooruitgang bij de uitvoering van onze strategie, en we zijn verheugd om een veerkrachtige commerciële prestatie te rapporteren voor de tweede helft en het hele jaar 2022. 
 
Met een operationele kapitaalproductie van meer dan EUR 1,7 miljard over het hele jaar hebben we onze doelstelling voor 2023 van EUR 1,5 miljard overtroffen. Dit resultaat weerspiegelt het effect van hogere rentetarieven en een sterke bedrijfsperformance van Netherlands Life en Insurance Europe en was ondanks de verkoop van ons vermogensbeheerbedrijf NN IP. 
Onze balans blijft sterk, met een Solvency II-ratio van 197% per ultimo 2022, waardoor we over voldoende financiële flexibiliteit beschikken en aandeelhouders een solide kapitaalrendement kunnen blijven bieden. 
 
Bij Nederland Leven was er in de tweede helft van het jaar een netto-instroom van EUR 1,1 miljard in het pensioenbedrijf. Nederland Schade rapporteerde een sterke combined ratio van 95,4% als gevolg van verbeterde D&A-resultaten die deels werden tenietgedaan door lagere P&C-resultaten. En ondanks de vertraging van de Nederlandse huizenmarkt behield NN Bank haar marktaandeel en verstrekte zij in de tweede helft van het jaar voor in totaal EUR 3,8 miljard aan nieuwe hypotheken. 
 
Hoewel wij op korte termijn enige druk op de omzet in Europa kunnen zien als gevolg van hogere prijzen en lagere besteedbare inkomens, verwachten wij dat de structurele vraag naar beschermingsproducten op termijn tot omzetgroei zal leiden. In de tweede helft van het jaar leverden de door ons overgenomen MetLife bedrijven in Polen en Griekenland een positieve bijdrage aan het gegenereerde bedrijfskapitaal, de omzet en de waarde van de nieuwe productie van Insurance Europe. 
 
We blijven ons richten op de uitvoering van onze strategie, waarin klantbetrokkenheid, onze getalenteerde mensen en onze bijdrage aan de samenleving centraal staan. We meten de klanttevredenheid op basis van Net Promoter Scores (NPS). Op basis van de laatste scores scoorden 8 van onze 11 business units een op of boven het marktgemiddelde liggende NPS. Wij hebben de sterke ambitie om de klantervaring die wij bieden verder te verbeteren en onze scores te verhogen. Binnen NN Life is de tevredenheid van het pensioenintermediair gestegen van 7,6 in 2021 naar 7,8 in 2022 en staat daarmee op de eerste plaats in de Nederlandse markt. 
 
Vooral in de huidige concurrerende arbeidsmarkt zijn we blij met de hoge mate van betrokkenheid van onze mensen, vertegenwoordigd in een gestegen medewerkerbetrokkenheidsscore van 7,9. Onze inspanningen op het gebied van transparante rapportage over gendergelijkheid hebben opnieuw geresulteerd in een opname in de Bloomberg Gender Equality Index. In 2022 is het aantal vrouwen in hogere managementfuncties voor het eerst gestegen tot 40%. 
 
In december hebben we ons eerste Klimaatactieplan gepubliceerd, waarin een duidelijke routekaart is opgenomen om de uitstoot van broeikasgassen in onze eigen activiteiten tegen 2040 tot netto nul terug te brengen, evenals in onze beleggingen en het afsluiten van verzekeringen tegen 2050. Samen met andere verzekeraars hebben we een protocol gelanceerd om op wetenschappelijke gegevens gebaseerde doelstellingen vast te stellen voor de overgang van onze verzekeringsportefeuilles naar netto nul. We zijn verheugd dat we voor het zesde jaar op rij zijn opgenomen in de Dow Jones Sustainability Indices. 
 
In november 2022 hebben we nieuwe strategische en financiële doelstellingen aangekondigd voor 2025, waarmee we ons engagement om langetermijnwaarde te creëren voor al onze belanghebbenden opnieuw bevestigen. Wij streven naar een OCG van EUR 1,8 miljard tegen 2025 en een eencijferige groei van OCG en vrije kasstroom op lange termijn. Wij hebben vandaag een voorgesteld slotdividend van EUR 1,79 per aandeel aangekondigd, wat het totale dividend voor 2022 op EUR 2,79 per aandeel brengt, een stijging van 12% ten opzichte van 2021. In lijn met ons kapitaalteruggavebeleid hebben we ook een nieuw aandeleninkoopprogramma aangekondigd voor een bedrag van EUR 250 miljoen."
Geplaatst op 16-02-2023

< VorigeVolgende >


Share on: