Helft Nederlanders wil betere bescherming tegen cybercriminaliteit

Iets meer dan de helft van alle Nederlanders wil zich beter beschermen tegen cybercriminaliteit. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek dat Nationale-Nederlanden recent bekend maakte. Ondanks de breed gedeelde wens voor betere bescherming is slechts 4,8 procent verzekerd tegen schade door cybercriminaliteit.

Nationale-Nederlanden wil dat meer mensen de mogelijkheid krijgen om zich tegen deze vorm van criminaliteit te beschermen en voegt vanaf nu cybercriminaliteit en de diensten van haar Cyberservice standaard toe aan de inboedelverzekering. 
 

Door de wereldwijde digitalisering worden steeds meer Nederlanders het slachtoffer van cybercriminaliteit. De kans dat we ermee te maken krijgen is groot. Uit een online enquête die Nationale-Nederlanden recentelijk door onafhankelijk onderzoeksbureau PanelWizard onder ruim 1000 Nederlanders liet afnemen, blijkt dat zo’n 40,9 procent zelf wel eens getroffen is door cybercriminaliteit en/of iemand kent uit de directe omgeving bij wie dit het geval is. Ook geeft een groot deel van de respondenten (86,8%) aan bezorgd te zijn om door cybercriminaliteit te worden getroffen en wil een meerderheid (53,8%) van de respondenten zich (nog) beter beschermen tegen cybercriminaliteit. In de praktijk geeft slechts 4,8 procent aan hier daadwerkelijk voor verzekerd te zijn. Een opvallend laag cijfer tegenover het aantal huishoudens – ruim 8 miljoen van de 8,1 miljoen particuliere huishoudens - dat via de inboedelverzekering verzekerd is tegen andere vormen van criminaliteit, zoals diefstal en woninginbraak (Kerncijfers Verzekeringsmarkt Editie 2022 Q2).  

“Met de verzekering tegen cybercriminaliteit willen wij meer mensen tegen deze relatief nieuwe, maar snel groeiende vorm van criminaliteit beschermen. We zien dat mensen zich namelijk meer zorgen maken om getroffen te worden door cybercriminaliteit dan door andere vormen van criminaliteit, zoals diefstal en woninginbraak. Door de verzekering standaard onderdeel te maken van de inboedelverzekering willen we deze bezorgdheid bij mensen verminderen”, aldus Joeri Jedeloo, Manager productmanagement, Pricing & Expertise Schade Intermediair bij Nationale-Nederlanden.  

Van gehackte social media accounts tot identiteitsfraude  
Van de mensen die slachtoffer werden van cybercriminaliteit, gaat het in meer dan een derde van de gevallen (35,4%) om financiële schade, terwijl in ongeveer 20 procent van de gevallen foto’s, video’s en/of persoonlijke gegevens zijn gestolen en/of de toegang tot een account of apparaat (tijdelijk) is vergrendeld. “De hulp die wij slachtoffers van cybercriminaliteit kunnen bieden gaat verder dan het uitkeren van schadevergoedingen”, zegt Jedeloo. “Drie jaar geleden introduceerden we voor het MKB de zogenoemde Cyberwacht. Deze dienst bestaat uit een team van specialisten die assisteren bij het oplossen van een cyberincident of het nemen van preventiemaatregelen. Denk hierbij aan hulp bij het instellen van een tweestapsverificatie, het maken van een back-up of het installeren van een virusscanner en passwordmanager. Nu is het tijd om ook onze particuliere klanten hierin bij te staan.” Zo is deze maand de Cyberservice, een verzekering tegen cybercriminaliteit, in het intermediaire kanaal van Nationale-Nederlanden onderdeel geworden van de inboedelverzekeringen. De Cyberservice bestaat uit het onbeperkt kunnen raadplegen van de Cyberwacht én dekking wanneer klanten financieel getroffen zijn door een cyberincident. Zo zijn mensen onder meer beschermd tegen dataverlies en identiteitsdiefstal. 

 

Geplaatst op 23-11-2022

< VorigeVolgende >


Share on: