Driekwart van ondernemers verwacht geen verandering in zakelijke mobiliteit

Zowel zzp’ers, kleine en grote mkb-bedrijven verwachten dat de coronapandemie geen grote impact heeft op hun zakelijke mobiliteit, zoals woon-werkverkeer, het reizen naar klanten, het transport van voorraden en de bezorging van producten. Dit blijkt uit een onderzoek naar de zakelijke mobiliteit onder 750 zzp’ers en mkb-bedrijven dat Ipsos in opdracht van Allianz heeft uitgevoerd.

De uitkomst dat veel ondernemers geen verandering in zakelijke mobiliteit verwachten, komt niet overeen met de suggestie dat thuiswerken ook na corona populair blijft. De respondenten geven hiervoor als redenen op dat zij er niet onderuit komen om naar hun kantoor, winkel en/of klanten te gaan of dat zij sowieso al vanuit huis werkten.

Duurzaamheid is belangrijk
Het onderzoek* laat daarnaast zien dat vooral grotere mkb-bedrijven (+50 medewerkers) duurzaam vervoer op de agenda hebben staan. Zo maakt 44% van deze ondernemers gebruik van een elektrische auto en 37% zonder elektrische auto verwacht binnen 1 tot 5 jaar over te stappen naar elektrisch rijden. Bij kleinere bedrijven (minder dan 50 medewerkers) en zzp’ers is het gebruik van de elektrische auto nog beperkt; slechts 5% van de zelfstandigen en 13% van de kleine mkb-bedrijven maakt gebruik van een elektrische auto.

Als alternatief voor reizen naar kantoor en/of klanten stimuleert het merendeel van de ondernemers thuiswerken (56%) en videobellen (51%). Indien reizen voor het werk noodzakelijk is, moedigen de grotere mkb-bedrijven vooral het openbaar vervoer aan (45%), bijvoorbeeld via het beschikbaar stellen van zakelijke OV-passen. Daarnaast promoot een derde (33%) het gebruik van elektrische fietsen. Bij de kleinere bedrijven liggen deze percentages lager, want daar stimuleert 15% reizen met het openbaar vervoer en 15% de elektrische fiets.

Maatregelen tegen schadelast
Wat verder opvalt in het onderzoek, is dat meer de dan helft van de kleine mkb-bedrijven (58%) niets doet om de schadelast van hun zakelijke voertuigen te beperken. De grote mkb-bedrijven (80%) zijn hier wel actief mee bezig en registreren bijvoorbeeld schades en boetes per werknemer om zo de schadelast terug te brengen.

“Bij grotere bedrijven zie je dat de ondernemer actief bezig is om de schadelast te beperken. Zo maken zij medewerkers bewuster van hun rijgedrag en bieden ze trainingen om veiliger te rijden aan. Speciaal voor bedrijven met grote wagenparken hebben wij een Risk Management Fleet-programma ontwikkeld. Onze Risk Managers Fleet helpen die bedrijven bij het inrichten van schadepreventiebeleid in hun organisatie en het verbeteren van het rijgedrag van hun medewerkers”, vertelt Steven Plug, Branchedirecteur Fleet & Affinity bij Allianz. “Ondanks het feit dat kleinere ondernemers minder personeel hebben, is het ook voor hen verstandig om aandacht aan schadepreventie en het rijgedrag van hun medewerkers te geven. Op die manier kunnen ze besparen op hun kosten voor bijvoorbeeld brandstofverbruik, slijtage en stilstand na schade en dragen ze bij aan een veiliger verkeersklimaat in Nederland.”

*Onderzoek uitgevoerd in juni 2021, onder zzp’ers en mkb-bedrijven in Nederland    
Geplaatst op 01-07-2021

< VorigeVolgende >


Share on: