'Het kan altijd beter'

Oud coryfee Cees Kortleve heeft onlangs een boek geschreven met de titel 'Het kan altijd beter' over gebeurtenissen en anekdotes waarbij de polisvoorwaarden in de zijlijn een rol spelen. Cees heeft in zijn lange loopbaan ruim 25 jaar bij de ABN AMRO en ruim 15 jaar bij AON gewerkt. In 2011 heeft hij CK Consultancy opgericht.

CK Consultancy adviseert cliënten (musea, tentoonstellingsorganisatoren, kunst- en antiekhandelaren, particuliere en zakelijke verzamelaars) inzake de verzekering van kunstcollecties en/of bruiklenen voor kunsttentoonstellingen.
(Her)schrijven van verzekeringsvoorwaarden teneinde de voorwaarden toegankelijk, leesbaar en begrijpelijk te maken voor leken, verzekerden.

Eigenaar en schrijver Cees Kortleve: "De aanleiding om dit boek te schrijven zijn allerlei polisvoorwaarden (het enige concrete dat een verzekerde ontvangt) waarover verzekerden naar de mening vragen. In een aantal hoofdstukken spelen polisvoorwaarden een ‘bijrol’. In één hoofdstuk besteed ik ruime aandacht aan het samenstellen van polisvoorwaarden. Onder andere benoem ik de voetangels en klemmen waardoor het beoogde doel (leesbaar en begrijpelijk voor de doorsnee klant) eerder niet dan wel wordt gerealiseerd. Het laatste hoofdstuk gaat over de perikelen van de recente harde markt, waarbij met de vinger richting verzekeraars wordt gewezen. Maar is dat terecht? Kan herhaling worden voorkomen?"
 

De meeste hoofdstukken betreffen gebeurtenissen, anekdotes waarbij de polisvoorwaarden  in de zijlijn een rol spelen. De overstap Cees naar Aon maar ook curieuze belevenissen tijdens zijn zakelijke bezoeken aan het buitenland komen aan bod.

Eén hoofdstuk gaat expliciet over polisvoorwaarden. Voor de klant onleesbare en onduidelijke voorwaarden die veelal de omvang van een boekwerkje hebben. Alhoewel er, ongemerkt, veel tijd en energie aan de voorwaarden werd besteed, zorgen de voetangels en klemmen tijdens zo’n proces ervoor dat op het resultaat nogal wat (understatement) valt aan te merken.

In het laatste hoofdstuk wordt aandacht besteed aan de chaos die recentelijk de ‘harde markt’ veroorzaakte. Niet echt verwonderlijk is het dat dan afkeurend richting verzekeraars wordt gekeken. Maar is dat terecht? Is het mogelijk herhaling ervan te voorkomen?

Mijn boek ‘Het kan altijd beter’ – subtitel: ‘Polisvoorwaarden en andere anekdotes uit de verzekeringswereld’ – is te koop.
 
 
Geplaatst op 25-06-2021

< VorigeVolgende >


Share on: