Aantal schade- en pechmeldingen steeg op 1 dag met 340%
Nederland heeft kunnen genieten van een prachtige week vol winters weer. Maar op de Nederlandse snelwegen was het zo nu en dan minder poëtisch gesteld. Het Landelijk Centraal Meldpunt, dat wordt uitgevoerd door SOS International, noteerde op de eerste sneeuwwitte dag, zondag 7 februari, een stijging schade- en pechmeldingen van meer dan 340% ten opzichte van de normale situatie.
Het Landelijk Centraal Meldpunt (LCM) van Stichting Incident Management Nederland (SIMN) zorgt dat de belangrijkste hoofd- en snelwegen zo snel mogelijk worden vrijgemaakt na een auto-ongeluk of pechgeval. SOS International is sinds 2019 uitvoerder van dit LCM.
Zesvoudig aantal ongevallen
Op grond van de winterse weersvoorspellingen ging het extreem weer-protocol in. SOS International had daarom de capaciteit van het LCM flink opgeschaald en kon de toevloed aan schade- en pechmeldingen op zondag 7 februari binnen de afgesproken servicekaders afhandelen. Niettemin was de stijging van 340% ten opzichte van de normale situatie een verrassing. "Gezien de coronamaatregelen en de verkeerswaarschuwingen lag deze stijging niet direct in de lijn van de verwachtingen", zegt Ad van der Linden, operationeel directeur van SOS International. Die dag moest het LCM bijna 800 auto’s laten bergen of verslepen. In de afgelopen 12 maanden waren er slechts 2 dagen waarop dit aantal hoger lag, namelijk in juni en juli, toen het ‘hitteprotocol’ van Rijkswaterstaat gold en elke stilstaande auto per direct van de weg gehaald werd. Opvallend was daarnaast het hoge aantal ongevallen, met ruim 300 een verzesvoudiging ten opzichte van normaal. In gewone omstandigheden zijn er altijd meer pechgevallen dan ongevallen.
Drukte op de weg
Gedurende de gehele winterse week hield de druk op het LCM aan. Met gemiddeld bijna een verdubbeling van het aantal meldingen ten opzichte van de verwachting en met nog steeds honderden wegslepingen per dag. Aan het begin van de week (maandag 8 en dinsdag 9 februari) werd deze drukte waarschijnlijk veroorzaakt door de uitval van de NS, waardoor Nederlanders de auto als alternatief pakten. In de tweede helft van de week was het ongetwijfeld de schaatskoorts, die mensen de weg ‘op joeg’ richting het ijs. "Terugkijkend kunnen we zeggen dat het LCM en het incidentmanagement op de Nederlandse wegen goed werkt", aldus Van der Linden van SOS International. "Mede door het samenspel tussen de SIMN, SOS International als uitvoerder van het LCM en de aangesloten bergingsbedrijven die de werkdruk voortvarend hebben opgepakt."
Bevroren buitenspiegels
Automobilisten met pech die hiervoor verzekerd zijn, kunnen de ‘gewone alarmcentrale’ van SOS International bellen. Ook hier liep in de winterse week het aantal sneeuwdossiers fors op, met een gemiddelde stijging van schade- en pechmeldingen zo’n 125%. "Opnieuw waren met name maandag en dinsdag, na de hevige sneeuwval, extreem druk", stelt van der Linden. "Met een stijging van het aantal meldingen van 160% ten opzichte van de normale situatie. Alleen was hier niet altijd sprake van ‘pech’ in de zin van een verzekeringspolis. Vastzitten in de sneeuw voor je eigen voordeur, bevroren buitenspiegels, lege accu’s en elektrische auto’s die ‘kuren’ krijgen door de vorst, zijn zaken die alleen in heel specifieke gevallen – bijvoorbeeld bij een pechpakket of een lease-auto – worden gedekt door de verzekering. Alleen dan kunnen we als SOS International helpen en zullen we alles doen om de automobilist weer op pad en uit de kou te krijgen."
< VorigeVolgende >
Share on: