Publicatie Onderzoeksraad van twee luchtvaartrapporten

De Onderzoeksraad publiceerde het afgelopen kwartaal twee luchtvaartrapporten. Eén naar aanleiding van het eerste ongeval met een elektrisch aangedreven microlight aeroplane in Nederland. En één naar aanleiding van een ongeval met een zweefvliegtuig op vliegbasis Gilze-Rijen.

De Onderzoeksraad publiceerde het afgelopen kwartaal twee luchtvaartrapporten. Eén naar aanleiding van het eerste ongeval met een elektrisch aangedreven microlight aeroplane in Nederland. De Raad concludeert dat voor microlight aeroplanes binnen Europa een minimum veiligheidsniveau moet worden vastgesteld. Het tweede rapport gaat over een Boeing 737 die een doorstart maakte en ongewenst dichtbij een andere Boeing 737 kwam die even daarvoor was gestart van een convergerende baan op Schiphol. De Raad beveelt Luchtverkeersleiding Nederland aan niet af te wijken van de basisregel dat een startklaring pas wordt gegeven, nadat de landing op de convergerende landingsbaan daadwerkelijk door de baanverkeersleider is vastgesteld.


Zweefvliegtuig op vliegbasis Gilze-Rijen
In het derde kwartaal van 2020 viel een dode te betreuren bij een ongeval met een zweefvliegtuig op vliegbasis Gilze-Rijen. De Onderzoeksraad is een onderzoek gestart. In Duitsland verongelukten twee Nederlandse piloten toen hun zweefvliegtuigen met elkaar in botsing kwamen en neerstortten. De Duitse autoriteiten zijn een onderzoek gestart, waarbij de Onderzoeksraad assistentie levert. Daarnaast stortte een Nederlandse NH90-helikopter van defensie neer in de Caribische Zee, waarbij twee bemanningsleden omkwamen. De Onderzoeksraad heeft een preliminary report over dit voorval afgerond en adviseert de Inspectie Veiligheid Defensie om nader onderzoek te verrichten.

 

Geplaatst op 15-12-2020

< VorigeVolgende >


Share on: