Laat je expertise zien

Fred de Jong is als onderzoeker en consultant gespecialiseerd in de financieel adviesmarkt. Hij maakt de financieel adviesmarkt begrijpelijk en helpt financiële instellingen met het nemen van goede, strategische beslissingen. Fred wil adviseurs langs deze weg een hart onder de riem steken.

We zitten middenin een enorme crisis waarvan het einde nog niet te voorspellen is. Ook voor financieel adviseurs zijn het lastige tijden. Voorop staat uiteraard het belang van de volksgezondheid. Toch zijn er voor financieel adviseurs enkele lessen te trekken uit de coronacrisis. 

Digitalisering
Ten eerste wordt het belang van digitalisering duidelijk. Door documenten digitaal te hebben, door te werken in de cloud, door thuiswerkfaciliteiten te bieden en door goede software te gebruiken kan de dienstverlening ook op afstand doorgaan.

Communicatie
Ten tweede: het belang van communicatie. Juist in tijden van crisis is heldere en tijdige communicatie met klanten belangrijk. Zorg voor goede communicatie over de bereikbaarheid van medewerkers, over eventuele andere bedieningsvormen, over dekkingen en annuleringen. 


Pro-activiteit
Ten derde: het belang van pro-activiteit. Vooral in deze onzekere tijden kun je als adviseur je klanten geruststellen. Niet door te wachten tot klanten gaan bellen, maar door pro-actief klanten te informeren. Mail klanten die een reisverzekering hebben afgesloten over annuleringsvoorwaarden, bijvoorbeeld. Laat klanten met een evenementenverzekering weten dat ze jou moeten bellen bij vragen. Bied een vraag en antwoord op je site over de verzekeringstechnische gevolgen van de coronacrisis. 

Vertrouwenspersoon
Ten vierde: wees een vertrouwenspersoon. Laat jouw ondernemers en ZZP-ers weten dat je aan ze denkt. Een steunbetuiging kan al veel betekenen. Maar laat ook je zakelijke klanten weten dat je ze kunt helpen. Bijvoorbeeld met extra financiering of het aanvragen van werktijdverkorting. En hoe zit het met de verzekeringen als een bedrijfspand wekenlang op slot gaat?

Expertise
Tot slot: het belang van de expert. Zoals premier Rutte al aangaf: luister alleen naar deskundigen en experts. In een wereld van nepnieuws en een wereld waarin iedereen een mening heeft kun je je als expert echt onderscheiden. Jij hebt er voor gestudeerd, je hebt de kennis en de ervaring en je hebt het juiste netwerk. Laat dus zien dat je een expert op jouw vakgebied bent. Nu luisteren we naar de experts van de RIVM, na deze crisis wordt er hopelijk meer naar jou geluisterd als het gaat om financiële vraagstukken. Zorg dat je nu klaar staat voor je klant, dan profiteer je daar later dubbel en dwars van.

Bron: Adviesbureau Fred de Jong
Geplaatst op 17-03-2020


Share on: