Winnaars performance onderzoek aanbieder 2024 bekend
Op basis van meer dan 2600 beoordelingen door het onafhankelijk intermediair maken we de resultaten bekend van ons jaarlijkse grootschalige onderzoek naar de beste aanbieders binnen de financiële dienstverlening in 5 verschillende productcategorieën: Hypotheken, Particulier Schade, Zakelijk Schade, Lijfrente en AOV.
Onderzoek 2024Het onderzoek naar de aanbieders die door het intermediair in 2024 het hoogst gewaardeerd worden, is uitgevoerd door Bureau DFO in samenwerking met Atentikmarketing. De resultaten van het onderzoek zijn gebaseerd op ruim 2600 waarnemingen en richtte zich op hypotheekverstrekkers, verzekeraars en aanbieders van lijfrenteproducten.
Doel van het onderzoek
Doel van het performance onderzoek is om een helder beeld te krijgen welke serviceaspecten voor financieel adviseurs doorslaggevend zijn bij het advies aan de consument voor de keuze van een aanbieder. Verder geeft het onderzoek inzicht in de verschillen tussen aanbieders voor wat betreft prestaties op onder andere aspecten als acceptatiebeleid, deskundigheid, bereikbaarheid, digitale processen en claimafhandeling.
Met dit onderzoek zijn de hoogst scorende partijen in de diverse productcategorieën vastgesteld.
Hoogste waardering 2024
Op basis van het gewogen gemiddelde hebben de volgende aanbieders van het intermediair de hoogste waarderingen gekregen:
Hypotheken Particuliere Schade Zakelijke Schade Lijfrente OAV
1e plek Obvion Nh1816 Nationale-Nederlanden OAAK TAF
2e plek ING Ansvarldéa De Goudse NNEK ASR
3e plek NIBC Klaverblad Klaverblad Fondsenplatform Movir
Opvallende resultaten en winnaars per categorie
Vorig jaar eindigde Obvion Hypotheken op nummer 2 binnen de categorie Hypotheken maar dit jaar kwamen zij als winnaar uit het onderzoek. Binnen de categorie Particuliere Schadeverzekeringen eindigde Nh1816 wederom op een eerste plek, op de voet gevolgd door AnsvarIdéa.
Voor de deelmarkt Zakelijke Schadeverzekeringen ging de eerste plaats, net zoals vorig jaar, naar Nationale Nederlanden. Ditmaal werden zij binnen de Zakelijke Schadeverzekeringen wel nauw gevolgd door De Goudse Verzekeringen, die op de tweede plek staat. Binnen de categorie Lijfrente was de eerste plek dit jaar weer voor OAKK Capital Partners en er zijn dit jaar twee nieuwkomers in de top 3: NNEK (nummer 2) en Fondsenplatform (nummer 3). Voor de categorie AOV was de eerste plek, net zoals in 2023, wederom voor TAF.
Relevante verschillen tussen deelmarkten
In het DFO Performanceonderzoek 2024 is een uitsplitsing gemaakt tussen de deelmarkten Hypotheken, Lijfrente, Particuliere schade, Zakelijke Schade en AOV. Op basis hiervan is onder meer te zien dat de spreiding over aanbieders van nieuwe productie per deelmarkt sterk verschilt. De grootste spreiding is te zien in de markt van hypotheken waar een hypotheekadviseur gemiddeld met ruim 10 aanbieders zaken doet. Ook op het gebied van NPS treden er verschillen op. Waar de gezamenlijke hypotheekaanbieders een NPS-score van 47 behalen blijven aanbieders van lijfrenteproducten steken op een NPS-score van 29.
Noodzaak om keuze aanbieders verder te rationaliseren zal belangrijker worden
Mr. J. Oosterbaan Martinius, directeur Bureau DFO: “Globaal bestaat 85% van het intermediair uit advieskantoren met 5 of minder fte. Binnen deze categorie kantoren is te zien dat er vaak sterke relaties bestaan tussen het kantoor en specifieke aanbieders. Relaties die veelal al decennialang bestaan. Het als aanbieder en adviseur elkaar kennen en vertrouwen, heeft in het bedrijfsproces grote voordelen waarvan ook de consument uiteindelijk profiteert. Al enige tijd staan de marges bij de financieel advieskantoren echter onder druk. Dit is een van de redenen voor de consolidatie die binnen onze sector plaatsvindt. Tegelijkertijd is te zien dat de verschillen groeien in de mate waarin aanbieders hun bedrijfsprocessen zodanig inrichten dat dit leidt tot minder werkzaamheden aan de zijde van het intermediair. Bij een aanhoudende druk op de marges zullen kantoren naar verwachting scherper gaan kijken naar de keuze van aanbieders waarmee men samenwerkt. Uiteraard gaat het hierbij in de eerste plaats om de bestaande verschillen in polisvoorwaarden. Afhankelijk van de specifieke situatie van de klant kan een ogenschijnlijk klein verschil in de polisvoorwaarden voor een bepaalde klant heel belangrijk zijn. Mede door de opkomst van AI zal het voor adviseurs steeds makkelijker worden om ook die kleine verschillen in beeld te krijgen. Daarnaast zullen advieskantoren in het belang van een gezond bedrijfsresultaat ook scherper gaan kijken naar de efficiency van de bedrijfsprocessen van de aanbieders die men betrekt in het advies aan hun klanten”.
Inzetten voor prestaties voor de branche
Dit onderzoek draagt bij aan het verbeteren van de kwaliteit binnen de financiële dienstverlening en het stimuleren van de markt om beter te presteren. Bureau DFO en Atentikmarketing blijven zich hiervoor inzetten en doen objectieve en transparante onderzoeken om dit te bevorderen.
Geplaatst op 23-09-2024
< VorigeVolgende >
Share on: