Rugzakken, tassen en koffers veelvuldig gestolen in zomer 2024

Rugzakken/tassen en bagage zijn deze zomer opvallend vaak buit gemaakt: samen vormen ze 32% van alle claims in de categorie ‘Gestolen’. Gestolen bagage is daarmee dé grote stijger in de top 5 reisclaims van 2024, blijkt uit een analyse van de ingediende zomerclaims bij verzekeraar OHRA. Een “ontploft Stand Up Paddle board” en een “door de sterke stroming gestolen visvliegnet” zijn de meest unieke claims van deze zomer.

Beschadigde en verloren bagage 
Bagage is claim nummer 1 in de categorie ‘Verloren’ en ‘Beschadigd’. Bagage stond ook in 2022 bovenaan in de categorie ‘Verloren’, destijds als gevolg van personeelstekorten en drukte op veel luchthavens. In de categorie ‘Beschadigd’ is de telefoon voor het eerst in jaren van de eerste plek gestoten door bagage.  

Nynke Nijkamp, Senior Manager Schade bij OHRA: “We hebben bij onze hulpdienst deze zomer veelvuldig klanten gesproken die te maken hadden met verloren of beschadigde bagage op de luchthaven. Twee op de drie klanten geeft bij het indienen van een dergelijke claim aan dat dit gebeurde tijdens de vliegreis. Deze reizigers proberen we zo goed mogelijk op weg te helpen en te adviseren over de vervolgstappen. Daarnaast staat ook op onze website precies wat je in zo’n geval moet doen. De aansprakelijkheid voor verloren of beschadigde bagage ligt dan namelijk bij de maatschappij waarmee gevlogen is. Het is van belang dat de klant dit op de luchthaven zelf direct meldt bij de klantenservice van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij. Hiervoor moet je dan een zogenaamd PIR-formulier invullen. Neem voor de zekerheid ook een kopie van dit formulier mee naar huis; het kan zijn dat je deze later nog nodig hebt.”  

“Van de kofferchaos in 2022 lijkt deze zomer geen sprake”, constateert Nijkamp. “Desondanks zou een meer zorgvuldige bagage-afhandeling reizigers veel gedoe kunnen schelen. Niemand zit tijdens de vakantie te wachten op een koffer met gebroken wieltjes of gescheurde bagage – of helemaal geen bagage. Als het nodig is kunnen OHRA-klanten, afhankelijk van de reisverzekering die zij kiezen, een vergoeding krijgen voor de essentiële spullen die ze moeten kopen totdat hun bagage hopelijk weer terecht is. Denk daarbij aan toiletartikelen en (bad)kleding.”   

Daling gestolen fietsen en telefoons 
In tegenstelling tot het hoge aandeel gestolen rugzakken/tassen (16%) en bagage (16%), zijn deze zomer relatief minder gestolen fietsen geclaimd. De (e-)fiets vormt dit jaar 9% van alle claims in de categorie ‘Gestolen’, terwijl dat 18% was in 2023. Ook gestolen telefoons zijn dit jaar relatief minder vaak geclaimd door klanten van OHRA; van 25% vorig jaar naar 17% in 2024. Daarmee staat de mobiele telefoon, net als de afgelopen jaren, wel weer nipt op nummer 1 in deze categorie. 

Nijkamp: “Onze data doen vermoeden dat vakantiegangers beter op hun fiets en telefoon letten. Misschien laten onze klanten op reis hun mobieltje ook vaker bewust in hun tas of broekzak. Bij telefoons is het natuurlijk verstandig om deze nooit onbeheerd achter te laten op het strand, of voor je op tafel te leggen wanneer je op het terras neerstrijkt. Dieven weten goed hoe ze je af kunnen leiden en zijn alweer vertrokken voordat je doorhebt dat je smartphone weg is. Voor fietsen zijn slimme track-and-trace systemen tegenwoordig relatief betaalbaar. Zet daarnaast ook op de fietsendrager van de auto je fiets altijd op slot en haal – als je een elektrische fiets hebt – de accu eruit. Zo maak je het een fietsendief zo moeilijk mogelijk.” 

Mildere weersomstandigheden 
“In de zomer van 2023 hadden onze klanten in het buitenland regelmatig te maken met extreme weersomstandigheden”, blikt Nijkamp terug. “Dit jaar hadden sommige reizigers last van bosbranden en wateroverlast door ernstige regenval, maar de gevolgschade bleef gelukkig beperkt. Deze zomer is bij 1,6% van de bij OHRA ingediende claims een storm, hagelbui of andere oorzaak van natuurgeweld opgegeven. In 2023 was dit 2,2%, in 2022 1,8% en in 2021, toen er in juli grote overstromingen waren in Zuid-Limburg en het populaire vakantieland Duitsland, was dit zelfs 2,8%.”

Populaire vakantiebestemming Parijs 
Nijkamp: “Wat we ook zien in onze data is dat relatief veel OHRA-klanten deze zomer in Parijs waren vanwege de Olympische spelen. 1% van de claims kwam uit de regio Parijs, ten opzichte van 0,5% in vorige jaren. Tijdens zo’n stedentrip met een sportief randje verliest natuurlijk ook weleens iemand zijn zonnebril.” 

Analyse van binnengekomen claims 
OHRA heeft ook dit jaar over de periode juni, juli en augustus de binnengekomen claims onderzocht van klanten met een doorlopende of kortlopende OHRA Reisverzekering*. In dit onderzoek zijn de binnengekomen claims van de zomer van 2024 vergeleken met die van de zomers van 2023, 2022 en 2021. 

Overzicht claims OHRA Reisverzekering per jaar (in juni, juli en augustus) 

 
Geplaatst op 03-09-2024

< VorigeVolgende >


Share on: