Foute schoonheidsbehandeling: schadevergoeding voor littekens

Derdegraads brandwonden in haar gezicht na een schoonheidsbehandeling die haar eigenlijk nog mooier had moeten maken: de nu 30-jarige Linde uit Tilburg wist vorig jaar niet wat ze in de spiegel zag toen ze thuiskwam. Anderhalf jaar later is ze ook na plastische chirurgie nog steeds niet weer de oude.

De JBL&G vestiging in Rotterdam stelde de salon in Tilburg aansprakelijk voor de foute behandeling. Het ging destijds om een zogeheten gezichtsbehandeling 4D-HIFU, die gericht is op de natuurlijke aanmaak van collageen door middel van ultrasound. Linde kreeg daarvoor geen intakegesprek, werd niet gewezen op eventuele risico’s, en werd ook na het constateren van de brandwonden aan haar lot overgelaten. De salon reageerde nadien vrijwel nergens meer op. 

De aansprakelijkheidsverzekering van de salonhouder keerde niets uit, omdat de behandeling door een niet-gediplomeerde stagiaire was gedaan, en dus niet gedekt was. Ook ontbraken de juiste papieren voor het Chinese apparaat waarmee de behandeling werd uitgevoerd. 

Na maandenlang touwtrekken om erkenning van de aansprakelijkheid en een schadevergoeding, stapte Linde uiteindelijk samen met JBL&G naar de Geschillencommissie Uiterlijke Verzorging van het ANBOS, waarbij de salon was aangesloten. Die bepaalde vorige week dat de salon binnen 30 dagen een bedrag aan smartengeld en schadevergoeding dient te betalen aan het slachtoffer, “gelet op de ernstige en duidelijk zichtbare ontsieringen van het gezicht en het psychische leed dat de consument hierdoor en door de medische behandelingen heeft geleden, lijdt en nog zal lijden”, aldus de commissie. Ook moet de salon nog opdraaien voor mogelijke vervolgbehandelingen. Linde houdt het afgesproken bedrag liever voor zich, maar is er wel tevreden mee dat haar leed erkend is en de zaak nu afgehandeld is.


 
Geplaatst op 09-07-2024

< VorigeVolgende >


Share on: