Campagne ‘Onze scholen zijn weer begonnen’ van start

Om het aantal ongevallen in deze periode terug te dringen start Veilig Verkeer Nederland (VVN) met spandoeken en posters de jaarlijkse campagne 'Onze scholen zijn weer begonnen', waarmee de organisatie de automobilist oproept om de snelheid aan te passen. De aftrap van deze campagne vond vanochtend plaats op basisschool de Gouden Griffel in Berkel en Rodenrijs.


Eerste scholen openen vandaag weer hun deuren
Na een heerlijke en lange zomervakantie opende de eerste scholen maandag weer hun deuren. In de praktijk betekent dit meer verkeersdrukte en doorgaans helaas ook een ongevalspiek onder fietsende scholieren. De campagne, met de welbekende blauwe spandoeken, heeft een bewezen positief effect op het veiligheidsgevoel van ouders in de schoolomgeving vlak na de zomervakantie en is ieder jaar weer een zichtbare herinnering aan automobilisten om de snelheid aan te passen in de schoolomgeving. De campagne werkt natuurlijk twee kanten uit. Auto's moeten niet te hard rijden en fietsende kinderen moeten mobielvrij rijden."Het einde van de zomervakantie betekent meer kinderen en ouders op de weg. Extra kwetsbaar zijn de kinderen die een nieuwe route fietsen of die voor het eerst zelfstandig naar school gaan. Zowel de scholieren en hun ouders als de automobilisten moeten elk jaar weer in augustus en september zoeken naar de juiste balans op de weg. De campagne ‘Onze scholen zijn weer begonnen’ helpt daarbij, dus heel goed dat die er weer is. Hiermee worden de automobilisten herinnerd aan de nieuwe situatie, tegelijkertijd wordt aan scholieren geleerd dat verkeersveiligheid niet vanzelfsprekend is. Veilig gedrag hebben we immers samen in de hand''; aldus minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat.

Campgne 'Onze scholen zijn weer begonnen'
De aftrap van de campagne vond maandagochtend plaats op basisschool de Gouden Griffel in Berkel en Rodenrijs. Meester Lennart van der Meulen, die vorig jaar gekozen is tot ‘Leraar van het Jaar’, introduceerde samen met Veilig Verkeer Nederland het nieuwe campagneonderdeel ‘De vraag van de dag’, door een feestelijke ingebruikname in zijn groep 5. Met 'De vraag van de dag' wordt de verkeerskennis van de kinderen tijdens de eerste lesweek opgefrist, zodat ze veilig van school naar huis en van huis naar school blijven gaan.

Gevoel bij verkeersveiligheid door praktische verkeerskennis op te frissen
Verkeersveiligheid is volgens Veilig Verkeer Nederland niet het eerste onderwerp waar men aan denkt zodra men de deur uitstapt. Terwijl dit wel goed zou zijn voor ieders veiligheid in het verkeer. Zeker nu scholen weer opengaan. Om ook kinderen te attenderen op een veilige verkeersdeelname na de zomervakantie komt VVN met ‘de vraag van de dag’; een gratis set verkeersvragen voor alle groepen van de basisschool om de verkeerskennis van de leerlingen op te frissen. De verkeersvragen zijn hier te downloaden. Leerkrachten kunnen de vragen gebruiken bij de dagstart tijdens de eerste lesweek na de zomervakantie om zo het gesprek met leerlingen aan te gaan over verkeer. Hiermee frissen zij de verkeerskennis van de leerlingen op en maken ze hen extra bewust van hun rol in het verkeer. 
 
Ouders, automobilisten en scholieren zelf aan zet
Veilig Verkeer Nederland adviseert ouders om de route vaak te oefenen met hun kinderen. Hoe meer verkeerservaring de jonge scholieren op doen, hoe veiliger zij door het verkeer gaan. Zo draagt verkeersopvoeding bij aan de zelfstandigheid van kinderen in het verkeer. 

Automobilisten kunnen fietsende scholieren helpen door schoolzones en -omgevingen te mijden. Als dat echt niet kan dan vraagt Veilig Verkeer Nederland de bestuurders om met gepaste snelheid te rijden. Tot slot roept Veilig Verkeer Nederland scholieren en hun ouders op om de fiets te controleren op gebreken, zodat kinderen met een veilige fiets naar school gaan.  
 
Jonge fietsers de dupe
De ongevallen piek onder scholieren na de zomer is nog steeds zichtbaar, maar voornamelijk onder 11/12 jarigen. Onder deze groep scholieren die fietsend naar school gaan vallen in de weken na de zomervakantie bijna twee keer zoveel slachtoffers als in andere maanden. In 2021 werden er 6.700 8-14 jarigen naar aanleiding van een fietsongeval behandeld op een afdeling Spoedeisende Hulp. In bijna twee derde van de gevallen had het slachtoffer ernstig letsel (61%). Bijna één vierde (23%) van de fietsongevallen vond plaats in de maanden augustus en september samen (1.500)*.  
Te hard rijden is een belangrijke veroorzaker van veel verkeersongevallen. Naar schatting wordt een derde van alle dodelijke ongevallen direct of indirect veroorzaakt door een te hoge snelheid. Volgens Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) is snelheidsreductie door gemotoriseerd verkeer daarom één van de effectiefste maatregelen om de veiligheid van scholieren in het verkeer te vergroten. Het campagnebeeld bestaat daarom uit een snelheidsmeter waar scholieren aan hangen. De boodschap: Onze scholen zijn weer begonnen. Pas je snelheid aan. 
 
Niet meer de standaard
Naast snelheidsreductie kan Nederland in het verkeer ook nog winst behalen door vaker ongestoord en mobielvrij te rijden (MONO). Volgens Veilig Verkeer Nederland is het gebruik van een smartphone in het verkeer niet langer de standaard in ons land, maar komt het nog wel te veel voor. Van alle automobilisten gebruikt een kwart (27%) de smartphone nog in de auto. Van hen geeft 17% aan tijdens het rijden berichtjes/appjes te lezen en typt 10% zelfs letterlijk berichtjes terug. Zo'n 5% houdt de aandacht minder bij het verkeer door tijdens het rijden met de telefoon aan het oor te bellen. De sociale omgeving van mensen keurt deze risicovolle handelingen volgens Veilig Verkeer Nederland steeds vaker af. 
 
Bedrijven pakken hun maatschappelijke verantwoordelijkheid 
Dat onveilig verkeersgedrag door de sociale omgeving steeds vaker wordt afgekeurd, is volgens Veilig Verkeer Nederland goed op te maken uit de toenemende betrokkenheid van bedrijven.
 
VVN en TotalEnergies
Een mooi voorbeeld is de inzet van VVN’s partner TotalEnergies die net als vorig jaar op de eigen servicestations, maar ook op het mediakanaal van Veilig Verkeer Nederland van borden op rust-en verzorgingsplaatsen langs autosnelwegen, aandacht geeft aan ‘Onze scholen zijn weer begonnen’. TotalEnergies biedt haar gasten op de servicestations actief de campagneflyer aan en daarnaast wordt ook op alle narrow casting beeldschermen die op de stations hangen aandacht besteed aan de VVN campagne. 
 
VVN en Univé
Een ander mooi voorbeeld is VVN’s partner Univé die haar verzekerden oproept om de eerste weken van het nieuwe schooljaar waar mogelijk de schoolroute en de schoolomgeving te mijden en te stimuleren om kinderen te voet of op de fiets te begeleiden naar school tot zij dit zelfstandig kunnen.
 
VVN en Athlon Nederland
Nog een mooi voorbeeld is VVN’s partner Athlon Nederland, marktleider in operationele autoleasing- en mobiliteitsoplossingen. Zij roepen hun medewerkers, klanten en leaserijders op om deze periode in het verkeer extra alert te zijn op fietsende scholieren en hun snelheid aan te passen. Ook gaan medewerkers van Athlon gastlessen geven op basisscholen van hun kinderen, neefjes en nichtjes met verkeersveiligheid als centraal thema. Alleen samen lukt het ons om het aantal verkeersongevallen in Nederland te verlagen.
 
VVN, TomTom en Flitsmeister
Navigatieprovider TomTom draagt net als vorig jaar bij door in het startscherm van de navigatie apps AmiGO en GO Navigation de campagne-uiting 'Onze scholen zijn weer begonnen' voorafgaand aan het wegrijden op te nemen en genereert hiermee een direct bereik van rond 250.000 automobilisten.

De verkeersapplicatie Flitsmeister draagt net als vorig jaar bij aan de verkeersveiligheid rondom de scholen. Automobilisten worden na de rit geïnformeerd dat de scholen weer zijn begonnen. Door middel van deze notificatie, zorgt de app ervoor dat men extra oplet. Flitsmeister genereert hiermee een direct bereik van 3 miljoen automobilisten.
 
VVN en Broekhuis
Broekhuis draagt vanuit haar vijf fietsenwinkels bij aan de campagne 'Onze scholen zijn weer begonnen' door ouders en hun kinderen uit te nodigen voor een fietscheck, zodat kinderen met een veilige fiets het nieuwe schooljaar beginnen. Naast het uitvoeren van fietschecks vanuit de fietsenwinkels brengt Broekhuis VVN's campagne campagne onder de aandacht van de klanten van de dealer- en fietsvestigingen door de VVN-poster op te hangen in de vestigingen en via de digitale Broekhuis nieuwsbrief.  
Geplaatst op 21-08-2023

< Vorige


Share on: