Achmea ziet een toename van 91 procent in geschillen over zonnepanelen

In de eerste helft van dit jaar is het aantal geschillen tussen consumenten en zonnepaneelinstallateurs met maar liefst 91 procent gestegen, volgens een rapport van Stichting Achmea Rechtsbijstand (SAR), zoals gemeld door Solar Magazine. Dit markeert een opmerkelijke verschuiving na een langdurige periode van afname in juridische geschillen.

De nieuwste Juridische Barometer van SAR onthult een algehele stijging van 3 procent in geschillen tot meer dan 60.000 gevallen gedurende de eerste zes maanden van het kalenderjaar. Deze toename wordt vooral opgemerkt in geschillen op de werkvloer, gerelateerd aan woningverbouwing of verduurzaming, en in geschillen met betrekking tot reizen. Het aantal online meldingen is zelfs met 50 procent gestegen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.


De groeiende aantallen geschillen kunnen deels worden toegeschreven aan factoren zoals klimaatverandering en de verschuiving naar duurzame energie. Stichting Achmea Rechtsbijstand meldt dat geschillen met betrekking tot woningverbouwing of verduurzaming onverminderd hoog blijven. In de eerste helft van 2022 werden 1.846 meldingen van dergelijke geschillen geregistreerd, een aantal dat in 2023 verder toenam tot 1.896. Er zijn diverse oorzaken aangewezen voor deze toename.


Lennaert Steendam, een gespecialiseerde jurist op het gebied van Civiel Recht, verklaarde: "De gespannen huizenmarkt en de schaarste aan woningen spelen een rol. Vanwege de gestegen hypotheekrente kunnen huizenkopers minder lenen, waardoor meer mensen ervoor kiezen om hun bestaande woning te verbouwen of te verduurzamen. Dit resulteert in een evenredige toename van geschillen." Steendam benadrukt het belang van zorgvuldige selectie van samenwerkingspartners bij civiele geschillen, met name om klachten over lange wachttijden, personeelstekorten en gebrekkige materialen te vermijden. Ook komt nalatigheid vaak voor, zoals aannemers die tekortschieten zodra een aanbetaling is gedaan, of gebrekkige kwaliteit van geleverd werk.


Een opvallend voorbeeld van deze trend is het toenemende aantal geschillen met betrekking tot zonnepaneelinstallaties. Het rapport van Achmea laat zien dat het aantal meldingen over zonnepanelen in de eerste helft van 2023 met maar liefst 91 procent is gestegen. Klachten betreffen veelal lange levertijden, onvoldoende installaties en ontevredenheid over het rendement van zonnepanelen. Eerder dit jaar meldde Achmea al dat het aantal geschillen over zonnepanelen bijna was verdubbeld als gevolg van oplopende levertijden.

Bron: Solar magazine
Geplaatst op 11-08-2023

Volgende >


Share on: