Sterke OCG en solide bedrijfsresultaten voor NN Group in eerste helft 2023

NN Group presenteert sterke resultaten over de eerste helft van 2023 en een goede vooruitgang op het gebied van de strategische en financiële doelstellingen, hiermee wordt de kracht van de gediversifieerde activiteitenportefeuille in deze onzekere macro-economische omgeving onderstreept.

 
  • Operationeel kapitaal (OCG) liet een stijging zien van 14,8% op jaarbasis tot EUR 997 miljoen in het eerste halfjaar van 2023 op een like-for-like basis, als gevolg van hogere bijdragen van Nederland Schade, Insurance Europe en Banking; dit onderstreept de kracht van onze gediversifieerde activiteitenportefeuille.
  • Solvency II-ratio van NN Group gestegen van 197% per 31 december 2022 naar 201%, voornamelijk door sterke OCG, deels tenietgedaan door kapitaalstromen naar aandeelhouders
  • Vasthouden aan beleid voor kapitaalteruggave van een progressief dividend per aandeel en jaarlijkse inkoop van eigen aandelen van ten minste EUR 250 miljoen; 2023 interim-dividend van EUR 1,12 per gewoon aandeel
  • Bijstelling van de prognose voor de gecombineerde ratio van 93-95% bij Nederlandse Schade in 2025 naar 91-93% om de verdisconteringseffecten te weerspiegelen die voortvloeien uit de overgang naar IFRS 17-verslaggevingsstandaarden, evenals de aanhoudend sterke bedrijfsresultaten.
  • Het operationeel resultaat steeg met 24,5% naar EUR 1,40 miljard ten opzichte van EUR 1,12 miljard in de eerste helft van 2022, als gevolg van verbeterde resultaten in de meeste segmenten. Het nettoresultaat in de eerste helft van 2023 bedroeg EUR 0,6 miljard. Vanaf deze verslagperiode zijn de resultaten gebaseerd op IFRS 9 en IFRS 17; alle vergelijkende resultaten zijn aangepast.
  • Solide bedrijfsresultaten ondanks volatiele macro-economische omgeving
  • Sterke netto-instroom van EUR 1,3 miljard bij ons Defined Contribution pensioenbedrijf in Nederland; een stijging ten opzichte van EUR 0,9 miljard in de eerste helft van 2023
  • Commercieel momentum bij Insurance Europe houdt aan, gedreven door hogere verkopen en profiterend van de overgenomen MetLife activiteiten
  • Sterke combined ratio van 90,1% bij Nederlandse Schade; Bankbedrijf profiteerde van hoger renteresultaat
  • Waarde nieuwe productie bedroeg EUR 195 miljoen, een daling ten opzichte van EUR 257 miljoen in de eerste helft van 2022, vooral door lagere omzet en negatieve valuta-invloeden bij Japan Life.
  • Goede vooruitgang met de uitvoering van de strategie gericht op klanten, mensen en de samenleving
  • Klanttevredenheidsscores in Europese markten laten stijgende lijn zien; Nederlandse en Internationale verzekeringsactiviteiten op gelijke hoogte met marktgemiddelde, ondersteund door digitalisering en kunstmatige intelligentie (AI)
  • Medewerkersbetrokkenheid blijft hoog op 7,9, een weerspiegeling van onze inspanningen om een aantrekkelijke en inclusieve werkomgeving te ontwikkelen in een krappe arbeidsmarkt.
  • Verdere vooruitgang bij onze inspanningen op het gebied van duurzaamheid, met EUR 9 miljard aan totale investeringen in klimaatoplossingen; bekendmaking van de eerste tussentijdse netto nul-doelstellingen voor onze hypotheek- en verzekeringsportefeuilles
 
Verklaring van David Knibbe, CEO
"Vandaag rapporteren we sterke resultaten over de eerste helft van 2023 en goede vooruitgang op het gebied van onze strategische en financiële doelstellingen, waarmee we de kracht van onze gediversifieerde activiteitenportefeuille in deze onzekere macro-economische omgeving onderstrepen. Het gegenereerd operationeel kapitaal (OCG) steeg met 14,8% tot EUR 997 miljoen vergeleken met de eerste helft van 2022, exclusief het effect van de verkoop van onze vermogensbeheeractiviteiten in april 2022. Dit is het gevolg van sterke bedrijfsprestaties van Nederland Schade, Insurance Europe en Banking, die een daling van OCG bij Nederland Leven, voornamelijk als gevolg van ongunstige financiële markten, ruimschoots compenseerden. Onze kapitaalpositie blijft veerkrachtig en we blijven tevreden over de hoge kwaliteit van onze beleggingsportefeuille. 
 
Onze commerciële prestaties waren solide bij al onze bedrijfsonderdelen. Nederland Leven realiseerde een netto-instroom van EUR 1,3 miljard bij het pensioenbedrijf Defined Contribution, een aanzienlijke stijging ten opzichte van EUR 0,9 miljard in de eerste helft van 2022, waaruit onze sterke positie op de Nederlandse pensioenmarkt blijkt. Nederland Schade rapporteerde een sterk verbeterde combined ratio van 90,1%, dankzij een gunstige schade-ervaring ondersteund door gunstig weer en hogere rentetarieven. Het commerciële momentum bij Insurance Europe hield aan, zoals blijkt uit hogere verkopen in de hele regio ondanks inflatoire druk in veel van onze markten. 
 
We bleven vooruitgang boeken met onze strategie gericht op klanten, onze getalenteerde mensen en onze bijdrage aan de samenleving. We waren een van de eerste bedrijven die met ChatGPT werkten in onze eigen beveiligde omgeving als onderdeel van onze focus op het verbeteren van onze digitale mogelijkheden om de klantervaring verder te verbeteren. De technologie wordt momenteel gebruikt in onze callcenters en meer dan 4.000 collega's hebben toegang tot de tool, deels om verdere toepassingsmogelijkheden in ons bedrijf te identificeren. In Nederland vergroten we onze inspanningen om onze klanten te helpen bij de veranderingen in de pensioenmarkt na de goedkeuring van de pensioenhervorming door de Eerste Kamer in mei. In al onze Europese markten vergroten we onze inspanningen om te reageren op de toename van psychische problemen met aanvullende producten en diensten. Vanaf juli hebben we klanten ondersteund die te maken hadden met schade als gevolg van het extreme weer deze zomer. 
 
We zijn blij met de aanhoudend hoge betrokkenheid van onze mensen, zoals blijkt uit een medewerkerbetrokkenheidsscore van 7,9, ongewijzigd ten opzichte van eind 2022. Hieruit blijkt onze focus op het opbouwen van een aantrekkelijke en inclusieve werkplek in een krappe arbeidsmarkt, bijvoorbeeld door het welzijn van onze collega's te ondersteunen en mogelijkheden te bieden om door te groeien. We blijven vooruitgang boeken bij het verankeren van duurzaamheid in alles wat we doen. We hebben een investeringsfonds van EUR 300 miljoen gelanceerd voor infrastructurele klimaatoplossingen, we hebben onze houding ten aanzien van eigen investeringen in de olie- en gassector verder aangescherpt en deze zomer hebben we onze eerste tussentijdse netto-nuldoelstellingen gepubliceerd voor onze woninghypotheken en verzekeringsportefeuilles. 
 
Met deze resultaten blijven we goed op koers om onze ambitieuze strategische en financiële doelstellingen voor 2025 te realiseren, ondanks de aanhoudende macro-economische uitdagingen. We willen onze klanten, onze mensen en onze aandeelhouders bedanken voor hun blijvende vertrouwen en betrokkenheid.'
 
Onze strategische toezeggingen waarmaken
Bij NN helpen we mensen te zorgen voor wat voor hen het belangrijkst is. Ons doel weerspiegelt het soort bedrijf dat we willen zijn: een bedrijf dat langetermijnwaarde levert voor alle belanghebbenden. Het is onze ambitie om toonaangevend te zijn in de sector, bekend om onze betrokkenheid bij de klant, getalenteerde mensen en bijdrage aan de samenleving. Om onze ambitie waar te maken, hebben we vijf strategische doelen gesteld, waaraan alle onderdelen van ons bedrijf een bijdrage leveren.
 
Klanten en distributie - Ons aanbod verbeteren door nieuwe initiatieven en partnerschappen
We willen dat onze collega's zich zoveel mogelijk richten op het helpen van onze klanten. Daarom zetten we in Nederland in onze callcenters generatieve kunstmatige intelligentie (AI) in. Door middel van geautomatiseerde gespreksregistratie krijgen agenten binnen enkele seconden na afloop van de gesprekken een automatische samenvatting van hun gesprekken met klanten, waardoor ze tijd besparen om zich te richten op het helpen van onze klanten. De tool is voor het eerst geïmplementeerd in een callcenter van ons bankbedrijf en wordt de komende maanden uitgerold naar andere callcenters.
 
In het kader van de verdere versterking van ons distributienetwerk in onze Europese markten is NN Tsjechië een zevenjarige exclusieve samenwerking aangegaan met MONETA Money Bank voor de distributie van haar levensverzekerings- en pensioenspaarproducten aan klanten van Moneta. Door de samenwerking kunnen klanten van de bank producten van NN kopen bij de filialen van Moneta en via de online portalen van de bank. Daarnaast is NN Slowakije een samenwerking aangegaan met Slovenská sporiteľňa, de grootste bank van het land, om haar klanten een NN-levensverzekering en een nieuw risicoverzekeringsproduct aan te bieden.
 
We richten ons sterk op klantbetrokkenheid. We blijven de klantervaring die we bieden verbeteren en blijven onze positie ten opzichte van de markt verbeteren. We meten onze klantbetrokkenheid onder andere op basis van Net Promoter Scores (NPS-r). Op basis van de meest recente scores scoren onze Nederlandse en internationale bedrijfsonderdelen op hetzelfde niveau als de gemiddelde NPS-r in de markt, terwijl veel van onze Europese bedrijfsonderdelen een opwaartse trend laten zien.
 
Producten en diensten - Voldoen aan de behoeften van onze klanten met nieuwe beschermings- en gezondheidsproducten
We hebben onze inspanningen voortgezet om tegemoet te komen aan de veranderende behoeften van klanten op het gebied van bescherming. In al onze markten hebben we bijvoorbeeld gereageerd op de toename van psychische problemen in Europa. Om het mentale welzijn van zelfstandigen te ondersteunen, introduceerde NN Belgium preventieve diensten als aanvulling op haar arbeidsongeschiktheidsverzekering. De dienst omvat psychologische ondersteuning, levenscoaching en een mindfulnessprogramma voor stresspreventie. Ons Poolse bedrijf was een van de eerste verzekeraars die psychologische en psychiatrische ondersteuning bij psychische aandoeningen opnam als aanvulling op de collectieve levensverzekering. Het product kan worden uitgebreid naar de gezinnen van werknemers. In Nederland onderzoeken we het ziekteverzuim in relatie tot geestelijke gezondheid. In juni publiceerde Nationale-Nederlanden haar derde trendrapport waaruit blijkt dat het ziekteverzuim in 2022 5,6% zal bedragen, mede als gevolg van psychische klachten. Nationale-Nederlanden biedt oplossingen om de aandacht voor de mentale gezondheid van medewerkers te vergroten. Zo bieden we naast onze arbodienstverlening een preventiepakket dat werkgevers en werknemers helpt om verzuim te voorkomen.
 
Ter voorbereiding op de nieuwe Nederlandse pensioenwetgeving, die sinds 1 juli 2023 van kracht is, organiseerden Nationale-Nederlanden en BeFrank, onze online pensioenuitvoerder, sessies om adviseurs voor te lichten over de wetswijzigingen en de gevolgen daarvan voor klanten. We hebben een digitale tool ontwikkeld die een indicatie geeft van de financiële gevolgen van de nieuwe Nederlandse pensioenwetgeving voor werkgevers. Adviseurs kunnen de tool ook gebruiken voor pensioenregelingen van andere aanbieders.
 
In Griekenland hebben we na de juridische fusie van het voormalige MetLife en NN Hellas een beleggingsproduct gelanceerd dat de beste kenmerken van de producten van beide bedrijven combineert. Het product biedt een scala aan beleggingsopties, waaronder duurzame opties die milieu- en/of sociale kenmerken bevorderen en tegelijkertijd bescherming bieden aan de klant en zijn gezin in geval van een ongeluk.
 
Mensen en organisatie - Initiatieven ter ondersteuning van een diverse werkplek en het welzijn van onze mensen
We hebben onze inspanningen voortgezet om een meer diverse en inclusieve werkplek te worden. Collega's die alle NN markten vertegenwoordigen bezochten Rotterdam Pride, waarvan we de belangrijkste partner zijn, en combineerden hun aanwezigheid met een tweedaagse trainingssessie over LGBTI+ onderwerpen. We lanceerden een internationaal D&I-netwerk en in Spanje organiseerden we vrijwilligersactiviteiten met mensen met een verstandelijke beperking. NN Turkije is een van de ondertekenaars van de UN Women's Empowerment Principles (WEP's), waarmee we ons inzetten voor gendergelijkheid. NN Life Japan sponsorde de lancering van de Japanse gemeenschap van Women In Tech, een internationale organisatie die de genderkloof wil dichten en vrouwen wil helpen technologie te omarmen. Als onderdeel van onze focus op het werven en behouden van technisch talent, richtte NN Life Japan een Technology Operations Centre op in het technologiecentrum van de stad Fukuoka. Het centrum zal worden uitgerust met personeel om de bedrijfscontinuïteit te waarborgen in het geval van een ramp die ons kantoor in Tokio treft.
 
Om het welzijn van onze medewerkers te ondersteunen, hebben we in Nederland de Persoonlijke Gezondheidscheck geïntroduceerd. Door de Persoonlijke Gezondheidscheck in te vullen, krijgen collega's inzicht in hun levensstijl, bloeddruk, cholesterol, werkstress en meer. Ze ontvangen een persoonlijk gezondheidsrapport met hun risicobeoordeling en aanbevelingen om hun gezondheid te verbeteren.
 
In de halfjaarlijkse enquête die in de eerste helft van 2023 werd uitgevoerd, bleef de betrokkenheid van NN-medewerkers hoog met een 7,9 (stabiel ten opzichte van de tweede helft van 2022). De resultaten laten zien dat collega's het gevoel hebben dat er een goede match is tussen de waarden van NN en die van henzelf, dat ze de juiste ondersteuning krijgen om in een hybride opzet te werken en dat hun werk wordt gewaardeerd. We blijven ons richten op procesefficiëntie en samenwerking tussen afdelingen, wat verbeterpunten blijven.
 
Alle tien business units binnen NN International Insurance werden voor de vijfde keer gecertificeerd als Top Employer. NN Group is voor het eerst opgenomen in de top 10 van Europese bedrijven, omdat meer dan vijf bedrijfsonderdelen gecertificeerd zijn als Top Employer in Europa met een hoge totaalscore.
 
Financiële kracht - Sterke resultaten en veerkrachtige balans
We streven ernaar een sterke balans te behouden en aantrekkelijke financiële rendementen voor aandeelhouders te genereren. Het genereren van operationeel kapitaal (OCG) liet een stijging zien van 14,8% op jaarbasis tot EUR 997 miljoen in de eerste helft van 2023 op een like-for-like basis. Onze Solvency II-ratio steeg van 197% op 31 december 2022 naar 201%, voornamelijk dankzij de sterke OCG, deels tenietgedaan door kapitaalstromen naar aandeelhouders.
 
We hebben met succes een Liability Management-transactie uitgevoerd om proactief een deel van de achtergestelde obligatieleningen aan te pakken die in 2024 geherfinancierd moesten worden. We hebben op 3 mei 2023 voor EUR 1 miljard aan gedateerde groene achtergestelde obligaties uitgegeven om voor hetzelfde bedrag achtergestelde obligaties terug te kopen. We hebben nog steeds voldoende financiële flexibiliteit gezien onze resterende tiering-capaciteit en lage financiële leverage ratio.
 
Maatschappij - Investeren in klimaatoplossingen en onze gemeenschappen
In juli hebben we ons bijgewerkte Climate Action Plan gepubliceerd, waarin de stappen staan beschreven die we nemen om de uitstoot van broeikasgassen in 2050 tot nul terug te brengen. We hebben bijvoorbeeld ons standpunt ten aanzien van eigen investeringen in de olie- en gassector verder aangescherpt, zodat ook conventionele olie- en gasactiviteiten hieronder vallen. Nieuwe investeringen in de sector zullen alleen gaan naar bedrijven die adequate maatregelen nemen om hun bedrijfsstrategieën af te stemmen op de Overeenkomst van Parijs. We hebben ook tussentijdse doelstellingen opgenomen voor onze woninghypotheek- en verzekeringsportefeuilles.
 
In februari kondigden we de lancering aan van een investeringsfonds van EUR 300 miljoen voor infrastructurele klimaatoplossingen, samen met Rivage Investment. Het fonds financiert infrastructuuractiva die gericht zijn op het aanpakken van klimaatverandering, met de nadruk op wind-, zonne- en waterkracht, batterijen en energiebeheeroplossingen.
 
We zijn blijven investeren in onze gemeenschappen om het financiële, fysieke en/of mentale welzijn van mensen te ondersteunen. We organiseerden onze jaarlijkse bedrijfsbrede vrijwilligersweek waaraan 3.215 collega's deelnamen en waarmee we meer dan 9.330 mensen bereikten en 35 goede doelen steunden. Op lokaal niveau lanceerde NN Roemenië het eerste beurzenfonds in het land om de opleiding te ondersteunen van studenten die een eigen bedrijf willen starten, maar beperkte financiële middelen hebben. In samenwerking met een lokale organisatie heeft NN de kansen van studenten om ondernemer te worden vergroot met beurzen voor een bedrag van meer dan EUR 200.000.
 
We hebben onze inspanningen voortgezet om een meer diverse en inclusieve werkplek te worden. Collega's die alle NN markten vertegenwoordigen bezochten Rotterdam Pride, waarvan we de belangrijkste partner zijn, en combineerden hun aanwezigheid met een tweedaagse trainingssessie over LGBTI+ onderwerpen. We lanceerden een internationaal D&I-netwerk en in Spanje organiseerden we vrijwilligersactiviteiten met mensen met een verstandelijke beperking. NN Turkije is een van de ondertekenaars van de UN Women's Empowerment Principles (WEP's), waarmee we ons inzetten voor gendergelijkheid. NN Life Japan sponsorde de lancering van de Japanse gemeenschap van Women In Tech, een internationale organisatie die de genderkloof wil dichten en vrouwen wil helpen technologie te omarmen. Als onderdeel van onze focus op het werven en behouden van technisch talent, richtte NN Life Japan een Technology Operations Centre op in het technologiecentrum van de stad Fukuoka. Het centrum zal worden uitgerust met personeel om de bedrijfscontinuïteit te waarborgen in het geval van een ramp die ons kantoor in Tokio treft.
 
Om het welzijn van onze medewerkers te ondersteunen, hebben we in Nederland de Persoonlijke Gezondheidscheck geïntroduceerd. Door de Persoonlijke Gezondheidscheck in te vullen, krijgen collega's inzicht in hun levensstijl, bloeddruk, cholesterol, werkstress en meer. Ze ontvangen een persoonlijk gezondheidsrapport met hun risicobeoordeling en aanbevelingen om hun gezondheid te verbeteren.
 
In de halfjaarlijkse enquête die in de eerste helft van 2023 werd uitgevoerd, bleef de betrokkenheid van NN-medewerkers hoog met een 7,9 (stabiel ten opzichte van de tweede helft van 2022). De resultaten laten zien dat collega's het gevoel hebben dat er een goede match is tussen de waarden van NN en die van henzelf, dat ze de juiste ondersteuning krijgen om in een hybride opzet te werken en dat hun werk wordt gewaardeerd. We blijven ons richten op procesefficiëntie en samenwerking tussen afdelingen, wat verbeterpunten blijven.
 
Alle tien business units binnen NN International Insurance werden voor de vijfde keer gecertificeerd als Top Employer. NN Group is voor het eerst opgenomen in de top 10 van Europese bedrijven, omdat meer dan vijf bedrijfsonderdelen gecertificeerd zijn als Top Employer in Europa met een hoge totaalscore.
 
Financiële kracht - Sterke resultaten en veerkrachtige balans
We streven ernaar een sterke balans te behouden en aantrekkelijke financiële rendementen voor aandeelhouders te genereren. Het genereren van operationeel kapitaal (OCG) liet een stijging zien van 14,8% op jaarbasis tot EUR 997 miljoen in de eerste helft van 2023 op een like-for-like basis. Onze Solvency II-ratio steeg van 197% op 31 december 2022 naar 201%, voornamelijk dankzij de sterke OCG, deels tenietgedaan door kapitaalstromen naar aandeelhouders.
 
We hebben met succes een Liability Management-transactie uitgevoerd om proactief een deel van de achtergestelde obligatieleningen aan te pakken die in 2024 geherfinancierd moesten worden. We hebben op 3 mei 2023 voor EUR 1 miljard aan gedateerde groene achtergestelde obligaties uitgegeven om voor hetzelfde bedrag achtergestelde obligaties terug te kopen. We hebben nog steeds voldoende financiële flexibiliteit gezien onze resterende tiering-capaciteit en lage financiële leverage ratio.
 
Maatschappij - Investeren in klimaatoplossingen en onze gemeenschappen
In juli hebben we ons bijgewerkte Climate Action Plan gepubliceerd, waarin de stappen staan beschreven die we nemen om de uitstoot van broeikasgassen in 2050 tot nul terug te brengen. We hebben bijvoorbeeld ons standpunt ten aanzien van eigen investeringen in de olie- en gassector verder aangescherpt, zodat ook conventionele olie- en gasactiviteiten hieronder vallen. Nieuwe investeringen in de sector zullen alleen gaan naar bedrijven die adequate maatregelen nemen om hun bedrijfsstrategieën af te stemmen op de Overeenkomst van Parijs. We hebben ook tussentijdse doelstellingen opgenomen voor onze woninghypotheek- en verzekeringsportefeuilles.
 
In februari kondigden we de lancering aan van een investeringsfonds van EUR 300 miljoen voor infrastructurele klimaatoplossingen, samen met Rivage Investment. Het fonds financiert infrastructuuractiva die gericht zijn op het aanpakken van klimaatverandering, met de nadruk op wind-, zonne- en waterkracht, batterijen en energiebeheeroplossingen.
 
We zijn blijven investeren in onze gemeenschappen om het financiële, fysieke en/of mentale welzijn van mensen te ondersteunen. We organiseerden onze jaarlijkse bedrijfsbrede vrijwilligersweek waaraan 3.215 collega's deelnamen en waarmee we meer dan 9.330 mensen bereikten en 35 goede doelen steunden. Op lokaal niveau lanceerde NN Roemenië het eerste beurzenfonds in het land om de opleiding te ondersteunen van studenten die een eigen bedrijf willen starten, maar beperkte financiële middelen hebben. In samenwerking met een lokale organisatie heeft NN de kansen van studenten om ondernemer te worden vergroot met beurzen voor een bedrag van meer dan EUR 200.000."
 
 
Geplaatst op 29-08-2023

Volgende >


Share on: