Beknelling door sleepdraad met fatale afloop

Op 25 augustus 2021 vond aan boord van sleepboot En Avant 7 een dodelijk ongeval plaats tijdens het assisteren van een bulkcarrier. Het voorval gebeurde in de Oostelijke insteekhaven bij Moerdijk. ​De sleepboot draaide tijdens een manoeuvre verder door dan gebruikelijk, waardoor de sleepdraad op spanning kwam te staan tegen de opbouw van het schip.

Door de manoeuvre raakten twee bemanningsleden bekneld tussen de sleepdraad en de sleepboot. Eén bemanningslid liep hierbij fatale verwondingen op. Het andere bemanningslid raakte gewond en werd korte tijd opgenomen in het ziekenhuis.
 

Eenduidige afspraken en onderlinge communicatie ontbraken
De directe oorzaak van het dodelijke ongeval is de beknelling van twee bemanningsleden tussen de sleepdraad en de opbouw van de sleepboot. Tijdens een manoeuvre draaide de sleepdraad verder door dan gebruikelijk. De sleepdraad kwam door het te ver doordraaien plotseling op spanning. De twee bemanningsleden die de sleepdraad begeleidden raakten daarbij bekneld tussen de opbouw en de sleepdraad.

Uit onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid is naar voren gekomen dat voorafgaand en tijdens de manoeuvre geen eenduidige afspraken waren gemaakt over de onderlinge communicatie tussen bemanningsleden. Hierdoor was de kapitein niet op de hoogte of de werkplek veilig was tijdens het maken van de draai. De manoeuvre was niet doorgesproken met de gehele bemanning in de nieuwe samenstelling, en de bemanningsleden hadden verschillende verwachtingen van de rol van de ander.

Daarnaast was er geen vastgesteld opleiding- en trainingstraject tot sleepbootkapitein. De inhoud en kwaliteit van het traject waren afhankelijk van het werkaanbod en de interpretatie en kunde van de mentor. De kapitein was naast zijn eigen opleiding verantwoordelijk voor de begeleiding van de stagiair aan boord. Door de aard van de werkzaamheden aan boord en doordat de kapitein zelf nog in opleiding was ontbrak voor de kapitein de ervaring en routine om een stagiair te begeleiden

Bron en foto: Onderzoeksraad voor Veiligheid
Geplaatst op 22-11-2022

< VorigeVolgende >


Share on: