Nationale lekdetectiedienst met 15 specialisten gaat van start

MainPlus heeft samen met een aantal vertrouwde partners een nieuwe lekdetectiedienst opgericht. De nieuwe lekdetectiedienst is deze maand van start gegaan met maar liefst 15 specialisten.

Bij waterschade is het van groot belang dat de oorzaak van de lekkage snel wordt gevonden om gevolgschade te voorkomen. Daarbij is lekdetectie een belangrijk hulpmiddel. Echter: er is sprake van een groeiend tekort aan specialisten. Daarnaast zijn er veel onbetrouwbare partijen op de markt. Het gevolg daarvan is dat veel lekkages te laat worden gevonden, met meer en ergere schade tot gevolg.

Uit cijfers van de landelijk schadeherstelregisseur MainPlus blijkt dat zo’n 70 procent van alle schades in de afgelopen jaren water-gerelateerd waren. In maar liefst 20 procent van alle schades is lekdetectie noodzakelijk voor het herstel. Daarbij gaat het om lekkages rond water- en gasleidingen, en lekkages die aan het licht komen na extreme regenval. Lekkages als gevolg van extreem weer zullen met de verandering van ons klimaat in de komende jaren steeds vaker voorkomen, is de verwachting.

Duurzaamheid
Omdat de kwaliteit van lekdetectiediensten in de laatste jaren steeds meer te wensen overlaat, gaat MainPlus de dienst samen met een aantal vertrouwde partners zelf aanbieden, licht algemeen directeur Michel Amptmeijer toe. “Als lekdetectie niet goed wordt uitgevoerd, kan de schade verergeren en wordt het lastiger en duurder om die goed te herstellen. Soms gebeurt het zelfs dat een badkamer of plafond onnodig wordt opengehakt met extra schade als gevolg.” MainPlus wil de kwaliteit van zijn lekdetectiedienst waarborgen met zijn strikte selectie voor herstelpartners. Het bedrijf wil zo alleen de beste specialisten uit de markt aan zich binden. “De winst voor ons en onze opdrachtgevers is dat we met onze lekdetectiedienst zelf de prioritering kunnen bepalen. Zo kunnen we voorrang geven aan de dringendste gevallen om erger te voorkomen”, aldus Amptmeijer.

Naast dat de ‘lekdetectives’ het water- of gaslek opsporen, stellen zij de situatie ook veilig, door een passende noodvoorziening te treffen als dat mogelijk is. Ook geven zij huiseigenaren een advies hoe tot het uiteindelijke schadeherstel om te gaan met bijvoorbeeld waterverbruik. De nationale detectiedienst gaat werken met een reëel, vast tarief voor gemiddelde klussen. In het geval dat het detecteren van het lek en het veiligstellen van de situatie meer tijd in beslag neemt en tot een hoger tarief leidt, wordt dat altijd helder uitgelegd en onderbouwd.

Hulp met vergoeding
Met de transparante werkwijze en de redelijke tarieven, wil MainPlus de strijd aanbinden met de vele malafide types die ook op deze markt actief zijn. “Naast dat zij vaak broddelwerk leveren, rekenen zij ook niet zelden prijzen die vier keer hoger zijn dan wat redelijk is”, aldus Amptmeijer. “Als je ziet wat zij bijvoorbeeld factureren bij particulieren in vergelijking met verzekeringsmaatschappijen, zie je meteen dat het niet deugt.” MainPlus adviseert de consumenten graag bij het vergoed krijgen van de lekdetectiekosten.
Geplaatst op 12-08-2022


Share on: