Ruim 22.000 schademeldingen voor NN, 10% afgehandeld
De stormen Dudley, Eunice en Franklin hebben tot nu toe bij Nationale-Nederlanden en de labels OHRA, ABN AMRO Verzekeringen, ING Verzekeren en SNS Verzekeren geleid tot 22.000 zakelijke en particuliere schademeldingen. Dit aantal zal verder oplopen. Zo veel als mogelijk worden kleine meldingen direct afgehandeld, zodat verzekerden zelf hun schade kunnen herstellen of een hersteller kunnen inschakelen.
Voor grotere schades zet de verzekeraar herstellers en experts in. Noodvoorzieningen aan bijvoorbeeld daken hebben de afgelopen dagen voorrang gekregen en als dit door de grote drukte niet mogelijk was, zijn tijdelijke alternatieven aangeboden om klanten in nood te helpen.
Ondanks de grote hoeveelheid schades en de verwachting dat het aantal meldingen nog verder zal oplopen, is de indruk van de eerste dagen dat Nederland beter voorbereid was op deze stormen dan in 2018. De waarschuwingen van het KNMI, code rood en het 112-alarm van de overheid, en ook de vele preventieoproepen van de verzekeraars, hebben hier aan bijgedragen. Zo is op dit moment het aantal schades aan auto’s beperkter, omdat meer mensen thuisbleven.
Bij alle labels zijn goede voorbereidingen getroffen. Op dit moment werken de labels met ruim 300 schadebehandelaars en daarnaast nog expertisebureaus en hulpdiensten aan een zo spoedig mogelijke afwikkeling van de ingediende schades. Veel schades komen binnen bij de verzekeringsadviseurs of gevolmachtigde agenten, die zelf hun klanten goed op weg helpen. Inmiddels is 10% van de claims door de labels afgerond. De naweeën van de storm zullen nog maanden voortduren. Door het grote beroep op dakdekkers, aannemers en schadeherstelbedrijven zullen veel schades ook op een later moment pas hersteld kunnen worden.
De meldingen betreffen met name schade aan huizen, tuinen, bij agrariërs en bedrijfsruimtes. Tot nu toe zijn een paar honderd schades gemeld aan voertuigen, merendeel veroorzaakt door weggewaaide takken en ander losvliegend materiaal. Bij alle labels kunnen verzekerden foto’s van schade in de apps toevoegen, waarna snel bepaald wordt of een schadegarantie gegeven kan worden voor bijvoorbeeld dakschade. Het herstel wordt vervolgens snel in gang gezet.
Ook de agrarische sector heeft veel schade opgelopen van de stormen, bijvoorbeeld na het wegwaaien van een dak van een ligboxstal. De vele lammetjes die hier op stal stonden hebben snel een nooddak gekregen. Van het dak van een bedrijfspand waren de meeste zonnepanelen afgewaaid en op tien geparkeerde auto’s terecht gekomen. Experts hebben de schadeafhandeling snel kunnen afronden.
Wat kunnen klanten doen om de schade te melden:
- De labels van NN zitten uiteraard klaar om de ontstane stormschade zo snel en goed mogelijk af te wikkelen.
- Meld de schade online of via de adviseur. Het helpt hierbij als de stormschade zo volledig mogelijk wordt ingediend. Bij online melden blijven de klantencontactcentra bereikbaar voor de grotere schades.
- Voeg foto’s toe zodat de schadebehandelaren direct een goed beeld hebben van de aard en omvang van de schade.
Nationale-Nederlanden heeft het beheer over diverse labels. Naast Nationale-Nederlanden zijn dit OHRA, ABN AMRO Verzekeringen, ING Verzekeren en SNS Verzekeren.
< VorigeVolgende >
Share on: