Financiële instellingen gaan meer gebruik gaan maken van gig-medewerkers

Meer dan de helft (52%) van de financiële instellingen verwacht dat ze in de komende drie tot vijf jaar met meer gig-werknemers (freelancers, project gebaseerde werknemers en tijdelijke of deeltijdwerknemers) zullen werken, aldus een rapport van PwC Global, ’s werelds grootste organisatie op het gebied van zakelijke dienstverlening met 5.000 werknemers in Nederland.

Meer dan de helft (52%) van de financiële instellingen verwacht dat ze in de komende drie tot vijf jaar met meer gig-werknemers (freelancers, project gebaseerde werknemers en tijdelijke of deeltijdwerknemers) zullen werken, aldus een rapport van PwC Global, ’s werelds grootste organisatie op het gebied van zakelijke dienstverlening met 5.000 werknemers in Nederland.

In een tweede PwC Global productiviteitsonderzoek, waarbij wereldwijd meer dan 500 financiële dienstverlenende bedrijven werden ondervraagd (waarvan 60% van de antwoorden via C-suite leiders (CEO, COO, CFO en CIO), werd gekeken naar enkele belangrijke werkstromen die door financiële dienstverlenende bedrijven worden geïmplementeerd en de impact op de productiviteit daarvan.
 
Het bijscholen van het personeel is een sleutelelement voor het verbeteren van de productiviteit binnen de financiële dienstverlening. Dit omvat een beter inzicht in het personeelsbestand, het omarmen van de platformeconomie en gig-werknemers die ervoor zorgt dat werknemers de juiste digitale tools, specialistische kennis en vaardigheden in de nieuwe norm van de bedrijfswereld krijgen. Bedrijven hebben de nieuwe capaciteiten nodig, zowel intern als via outsourcing, aangezien technologische oplossingen steeds vaker samenwerking met derden vereisen.
 
Ondanks de toenemende beschikbaarheid van on-demand talent, vertrouwen de meeste instellingen nog steeds hoofdzakelijk op full- en parttime werknemers. Van de respondenten maken freelancers slechts 9% uit van het personeelsbestand, en gig-economietalenten slechts 5%.
 
PwC Global gelooft dat gig-medewerkers binnen vijf jaar waarschijnlijk 15% tot 20% van het werk van een doorsnee instelling zullen uitvoeren, gedreven door voortdurende kostendruk en de noodzaak om toegang te krijgen tot digitaal geschoold talent.
 
Naast de gig-economie werden ook crowd-sourcing-oplossingen naar voren geschoven als een belangrijke factor om de productiviteit te verbeteren. Crowd-sourcing is sinds 2018 bij 50% van de deelnemers aan het onderzoek meer dan verdubbeld (ten opzichte van 21% in het eerste onderzoek). 80% van de respondenten die crowd-sourcing benutten, zijn van mening dat het veel toegevoegde waarde heeft binnen de organisatie. Dit is een aanzienlijke stijging ten opzichte van slechts 39% in 2018. 
 
John Garvey, PwC's Global Financial Services Leader, PwC US: "Leiders in de sector kijken serieus naar hun personeelsbestand om te evalueren welke rollen moeten worden uitgevoerd door vaste werknemers en welke kunnen worden uitgevoerd door gig-economy-werknemers, contractanten of zelfs crowd-sourced op een case-by-case basis. COVID-19 en telewerken hebben de deur geopend naar toegang tot talent buiten de fysieke locatie van een bedrijf, ook buiten de landsgrenzen. Wat we nu zien is een talentenmarkt voor gig-medewerkers in de financiële dienstverlening, die met elkaar concurreren om voordeel te halen uit hun specialistische vaardigheden en de productiviteit binnen hun bedrijf te verhogen."
 
Nicole Wakefield, PwC's Global Financial Services Advisory Leader, PwC Singapore, voegt daaraan toe: "Gig-medewerkers voegen ook waarde toe door onmiddellijk de digitale vaardigheden in te brengen die financiële dienstverleners nodig hebben om functies zoals klantervaring te verbeteren en de institutionele veerkracht verder te vergroten, terwijl het fulltime personeelsbestand wordt bijgeschoold."
 
Er zijn echter uitdagingen voor financiële dienstverleners die gig economy-werk overnemen, waarbij verschillende obstakels moeten worden overwonnen. Uit het onderzoek blijkt dat de meest voorkomende kwestie die door respondenten wordt genoemd, vertrouwelijkheidsproblemen (44%), een gebrek aan kennis (43%), regelgevingsrisico's (42%) en algehele risicovermijding (37%) zijn.
 
"Veel van de meest waardevolle bedrijven in de wereld hebben één ding gemeen, ze hebben de platformeconomie omarmd als bedrijfsmodel. Ze werken met relatief weinig fulltime werknemers en met een toenemend percentage gig-economietalenten -en vaardigheden waar ze on-demand toegang tot hebben, waardoor de organisaties veel innovatiever, wendbaarder en kostenefficiënter zijn geworden", aldus John Garvey.

 
Geplaatst op 23-02-2021

< VorigeVolgende >


Share on: