Kwart van de Nederlanders slachtoffer van fraude

Ruim een kwart van de Nederlanders (26%) is in de afgelopen drie jaar slachtoffer geworden van fraude. Dat blijkt uit een onderzoek dat de Fraudehelpdesk heeft laten uitvoeren onder 1.111 respondenten.

Twee jaar geleden lag het percentage nog op 24%. Het aantal meldingen bij de Fraudehelpdesk is in de afgelopen twee jaar verdubbeld. Dit jaar werden tot 1 oktober 88.500 meldingen van (pogingen tot) fraude gedaan en daarnaast werden er nog 186.000 verdachte e-mails gemeld. In totaal werd in de eerste negen maanden van 2020 voor 33 miljoen euro aan schade gemeld.

Advies
De Fraudehelpdesk waarschuwt vooral voor oplichters die zich voordoen als een vertrouwde instantie zoals een bank of een familielid. Maak daarom nooit geld over op basis van een enkel bericht. Controleer altijd of een bericht écht afkomstig is van de afzender. Zorg voor persoonlijk contact of bel (via het telefoonnummer dat u zélf opzoekt) met de instantie of de persoon die u benaderd heeft. En laat u nooit onder druk zetten om geld te betalen.

Over de Fraudehelpdesk
De Fraudehelpdesk is al bijna tien jaar het landelijk meldpunt voor oplichting. Op basis van onze ervaring herkennen wij bedreigingen snel. Wij geven gerichte adviezen aan iedereen die met fraude te maken krijgt. Met onze waarschuwingen en publicaties voorkomen we nog meer slachtofferschap.
Geplaatst op 20-10-2020

< VorigeVolgende >


Share on: