Tien jaar SIS bij grote rampen en ongelukken
De Slachtofferinformatiesystematiek (SIS) viert zijn tienjarig bestaan. Deze landelijke voorziening houdt familie en vrienden van mogelijke slachtoffers op de hoogte bij grote rampen en incidenten. Tijdens het evenement op 26 september reflecteerden crisisprofessionals op het verleden en blikten zij vooruit.
Een unieke samenwerking in de bevolkingszorg
SIS is een unieke samenwerking tussen alle 25 veiligheidsregio’s en partners die gezamenlijk werken met als doel bezorgde naasten snel en zorgvuldig te informeren. Annelies Barrett, programmamanager SIS bij het NIPV, benadrukt de kwaliteiten van de organisatie: “SIS functioneert als een professionele organisatie met goed gecoördineerde teams die informatie van veiligheidsregio’s, ziekenhuizen, politie en andere partners verzamelen.”
Snelle, zorgvuldige informatie voor naasten
Bij een grote ramp kan een regionale crisisorganisatie SIS activeren. Familieleden of bekenden van mogelijk betrokkenen kunnen het SIS-nummer bellen om informatie door te geven. Het team vergelijkt deze informatie met gegevens van GHOR en ziekenhuizen. "Vaak kunnen we binnen zes uur terugbellen met meer nieuws,” zegt Barrett. Indien een naaste niet gevonden kan worden of is overleden, brengen we de betrokken autoriteiten op de hoogte.
Bijna 500 telefoontjes ontvangen
In de afgelopen tien jaar is SIS zeven keer geactiveerd, bijvoorbeeld tijdens het schietincident in Utrecht (2019) en het treinincident in Voorschoten (2023). In totaal ontving SIS 443 telefoontjes, waarvan 149 zoekverzoeken zijn behandeld. Barrett merkt op: “Hoewel SIS slechts zeven keer is ingeschakeld, is de voorziening essentieel. Lokale organisaties hebben niet de capaciteit om dit alleen te regelen, en wij zijn binnen 30 minuten bereikbaar voor ongeruste naasten.”
Toekomstige ontwikkelingen bij SIS
Hoewel SIS stevig verankerd is, blijft de organisatie zich ontwikkelen. Tijdens het evenement op 26 september brainstormen deelnemers over verbeteringen van de operationele organisatie en het systeem. Barrett voegt toe: “We streven ernaar om te voldoen aan veiligheidseisen en de AVG.” De organisatie werkt ook samen met crisisbeheerders in het Caribisch gebied en overweegt de ontwikkeling van een webapp waarmee naasten digitaal zoekvragen kunnen indienen. “Er liggen volop plannen en wensen voor de komende tien jaar!”
< VorigeVolgende >
Share on: