CSRD ook gevolgen voor overheidsleveranciers in de mobiliteit

De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) verplicht grotere ondernemingen om in hun financiële jaarverslag te rapporteren over hun duurzaamheidsprestaties. En, niet alleen de eigen prestaties, maar ook over de prestaties in de waardeketen. Dit betekent onder andere dat banken, verzekeraars en leasemaatschappijen de duurzaamheidsprestaties gerapporteerd willen hebben van de (automotive) bedrijven waarmee men samenwerkt.

De overheid is vooralsnog vrijgesteld van de rapportageverplichting. Toch laat ook de overheid deze kans niet liggen om impact te hebben op de verduurzaming. Categorie Management van het Ministerie van Defensie, verantwoordelijk voor de aankoop van civiele dienstauto’s en extern wagenparkbeheer, neemt hierbij het voortouw.

Arjen Scherpenzeel, van het Ministerie: ”Wij willen hierbij het voortouw nemen of misschien beter gezegd, het goede voorbeeld geven. Ook wij zullen van de bedrijven waarmee wij zaken doen vragen dat men een gevalideerde rapportage aanlevert over de prestaties op gebied van Environment, Social & Governance (ESG), conform de EU Sustainability Reporting Standard (ESRS). Op deze manier kunnen we de bedrijven niet alleen beoordelen op hun financiële aanbod, maar ook op gebied van duurzaamheid”.

Het lijkt er op dat dit weer een administratieve verzwaring is voor de automotive bedrijven. Maar volgens Harry Filon van de stichting Duurzaam is dit niet het geval: ”Automotive bedrijven die zijn aangesloten op het programma GroenGedaan! worden onafhankelijk geauditeerd op hun ESG-prestaties. Dit zijn er inmiddels meer dan 4.500 in Nederland, België, Luxemburg en dit jaar wordt een start gemaakt in Frankrijk. Vanaf 2023 zijn de toetsingscriteria in lijn gebracht met de ESRS.

“De CSRD wordt vaak afgeschilderd als een mastodont, de boze wolf. Maar de CSRD maakt het voor het eerst mogelijk om bedrijven met elkaar te vergelijken op gebied van duurzaamheid. Alle bedrijven moeten op dezelfde manier en over dezelfde criteria rapporteren over de eigen ESG-prestaties en die in de waardeketen. Het is wel een kwestie van efficiënt inrichten”: zegt Filon.

Scherpenzeel voegt daar aan toe: ”Duurzaamheid is voor inkopers binnen de overheid altijd al belangrijk geweest, maar het was meteen ook een lastig onderwerp. Welke eisen moet je stellen, kan je terugvallen op één of meerdere duurzaamheidscertificaten? Beperk je daarmee de inkoopcapaciteit niet te veel?

Vanaf 2025 moeten de bedrijven hun duurzaamheidsprestaties toch al rapporteren aan de banken, de verzekeraars en de leasemaatschappijen waarmee men samenwerkt. Deze partijen zijn immers CSRD-plichtig. Een unieke kans voor ons om deze rapportages ook op te vragen. Zo kunnen wij aanbieders beoordelen op de economische- én de maatschappelijke toegevoegde waarde.”

De CSRD rapportageverplichting gaat in 2025 (boekjaar 2024) in voor banken, verzekeraars en leasemaatschappijen. In de volgende jaren zal de rapportageplicht ook gaan gelden voor andere bedrijfssoorten. Werkt u voor of samen met een CSRD- plichtige partij, dan zult u een gevalideerde ESG-rapportage moeten aanleveren, ook al bent u zelf (nog) niet CSRD-plichtig. Hetzelfde zal dus ook gaan gelden voor bedrijven die aan het Ministerie van Defensie leveren of hiermee samenwerken. Het Ministerie zal hiermee bijdragen aan de verdere verduurzaming.

Geplaatst op 08-10-2024

Volgende >


Share on: