Jaarverslag de Vereende: Oplossingen bieden en loslaten

Er staan als we nodig zijn en loslaten als de reguliere verzekeringsmarkt het weer oppakt. Dit uitgangspunt van de Vereende was in 2023 goed zichtbaar. In het gepubliceerde jaarverslag 2023 is te lezen dat de verdiende bruto premie in 2023 met 1,5% is gedaald; van 60,2 miljoen euro naar 59,3 miljoen euro. Halverwege 2022 kwam er een einde aan de grote groei van de jaren daarvoor en was er sprake van een afnemende omzet. De solvabiliteit is in 2023 gestegen van 182% naar 191%.

Daling premie
Als vangnetverzekeraar is groeien voor de Vereende geen doel op zich. De Vereende is er voor risico’s die in de rest van de branche niet verzekerd kunnen worden. Als andere verzekeraars de risico’s weer kunnen verzekeren, trekt de Vereende zich terug. Er zijn in 2023 twee grote premieontwikkelingen zichtbaar:

  • Voor taxi’s en grotere (bezorg)brommercontracten heeft deze vangnetrol goed gewerkt en heeft de reguliere markt inmiddels weer interesse  om een deel van deze risico’s te verzekeren. De standspremie in 2023 voor deze producten is met ongeveer 7 miljoen premie afgenomen. Deze daling is inmiddels nagenoeg gestabiliseerd.
  • Voor de overige portefeuille van individuele polissen is nog steeds een gestage groei te zien. De standspremie steeg in 2023 met ongeveer 3 miljoen euro. Die groei wordt veroorzaakt door betere data-analyses en strenger acceptatiebeleid bij reguliere verzekeraars. Wij verwachten dat dit zich de komende jaren zal doorzetten.
  • De Vereende volgt deze ontwikkelingen nauwgezet om te zien of ze een structureel karakter hebben. Voor de Vereende is het premievolume van belang om een verantwoord kostenniveau in verhouding tot de inkomsten te houden.


Deskundig
Op 1 november 2023 is Carola Wijkamp-Hermsen gestart als directievoorzitter van de Vereende. Ze is enthousiast over de organisatie: “Ik heb de Vereende leren kennen als een deskundige organisatie die veel meer doet dan alleen verzekeren: Waarborgfonds, Nederlands Bureau, de Atoompool, NHT en het met de branche meedenken met allerlei maatschappelijke issues. Én de Vereende is een club met bevlogen medewerkers die met een 7,9 de Vereende hoog waarderen als werkgever. Dat is zelfs nog een tiende hoger dan in 2022. Dus we mogen ons ook dit jaar weer een Great Place to Work noemen."  

Dynamisch vangnet
Om te vervolgen: “Als vangnetverzekeraar komen klanten pas in tweede instantie naar ons en we zien dat we nooit van iedereen de hoogste score krijgen. Dit jaar is de klanttevredenheid gestabiliseerd met een 6,7. Dat is voor een vangnetverzekeraar een goede score, maar we willen doorgroeien naar een 7,3. De maatschappelijke waarde van de Vereende blijkt verder wel uit het feit dat we al 3 jaar op rij genomineerd zijn voor het Adfiz Prestatieonderzoek. De maatschappelijke relevantie willen we nog verder verhogen en hebben daarom Sociale duurzaamheid als 4e kernwaarde toegevoegd. De andere drie zijn Deskundig, Oplossingsgericht en Empathisch.”

Twee voorbeelden sociaal duurzaam
In 2022 werd in samenwerking met de RDW en een vijftal assurantieadviseurs de pilot voortgezet om onverzekerd rijden tegen te gaan. De RDW kreeg regelmatig de opmerking van onverzekerden dat er geen verzekering te krijgen was. In deze pilot werd de klantreis vereenvoudigd en deden adviseurs de onverzekerden een verzekeringsaanbod. Eerst bij een reguliere verzekeraar en als dat niet lukte bij de Vereende. Voor ruim 60% is alsnog een verzekeringsoplossing gevonden. In 2023 is samen met RDW besloten deze pilot in een definitieve vorm om te zetten.

In 2023 heeft de Vereende het project Duurzaam schadeherstel gelanceerd. Klanten kunnen nu kiezen voor duurzaam herstel in plaats van vervangen. Dat is beter voor het milieu en makkelijker, want de klant wordt nu bij het gehele herstelproces ontzorgd.

2024: wij willen er zijn voor onze kwetsbare klantengroep
Één aspect zullen we niet uit het oog verliezen: we bouwen geen organisatie voor onszelf, maar voor een groep - veelal kwetsbare - klanten. Wij willen er staan voor slachtofferbescherming, solidariteit en het voorkomen van onverzekerbaarheid. Onze klanten hebben recht op de best mogelijke oplossing voor hun probleem. En wij beseffen dat, juist voor deze groep, de problemen eerder groter dan kleiner worden. Onze bijzondere verzekeringsportefeuille vraagt van ons dat wij als vangnetverzekeraar bereid zullen blijven schadegevoelige risico’s te verzekeren en tegelijkertijd de daarmee verbonden hogere premiestelling op een solidaire en rechtvaardigde wijze te verdelen over de verschillende klantgroepen. Bijzondere aandacht gaat daarbij uit naar de problematiek rondom wanbetaling en incasso.

Bron: de Vereende
Geplaatst op 13-06-2024

< VorigeVolgende >


Share on: