Balimore Bridge incident mogelijk schade van meer dan 3 miljard dollar

Volgens deskundigen is de verwachting dat de tarieven voor scheepsverzekeringen zullen stijgen na de recente instorting van de Francis Scott Key Bridge in Baltimore, veroorzaakt door een botsing met het containerschip Dali.

Foto: ter illustratie

De kosten voor het opruimen van de brug, het verwijderen van het containerschip en het herstellen van de vaarweg en haven, evenals het langdurige proces van herbouw van de brug, zullen naar verwachting de omvang van het verlies vergroten.
 
Marcus Baker, wereldwijd hoofd van marine, vracht en logistiek bij Marsh LLC in Londen, suggereert dat dit incident waarschijnlijk zal leiden tot een stijging van de verzekeringspremies, gezien de complexiteit van de schade die nog moet worden beoordeeld.
 
Na een periode van prijsstijgingen en strengere voorwaarden op de maritieme markt, heeft de sector onlangs enige verzachting ervaren door verbeterde winstgevendheid. Echter, na het incident in Baltimore wordt verwacht dat deze trend zal omkeren, waarbij verzekeraars voorzichtiger zullen zijn in het accepteren van risico's totdat de omvang van de schade duidelijk wordt.
 
Andrew Kligerman, managing director voor aandelendeskundigheid bij TD Cowen in New York, merkt op dat de maritieme markt al onder druk staat vanwege gebeurtenissen zoals aanvallen in de Rode Zee door Houthi-rebellen. Dit incident zal naar verwachting de druk verder verhogen, met name op het niveau van primaire verzekeringen.
 
Rahul Khanna, hoofd van Allianz Commercial, benadrukt dat de verzekeringsmarkt wereldwijd wordt beïnvloed door diverse factoren, en dat de sector in het verleden grote incidenten heeft opgevangen zonder significante impact.
 
Ondanks het incident wijst Khanna erop dat de algemene trend in de scheepvaartindustrie positief is, met een aanzienlijke daling van de totale scheepvaartverliezen in de afgelopen tien jaar, wat suggereert dat veiligheidsmaatregelen vruchten afwerpen.
 
Het is momenteel te vroeg om commentaar te geven op de volledige impact van het incident op de beschikbaarheid en prijzen van herverzekeringen, aldus de Reinsurance Association of America. Munich Reinsurance Co. and Swiss Re Ltd onthouden zich van commentaar.
 
Grace Ocean Pte. Ltd., eigenaar van het betrokken containerschip Dali, is verzekerd via de Britannia P&I Club, die lid is van de International Group of P&I Clubs, een vereniging die dekking biedt voor aansprakelijkheid op zee voor een groot deel van de wereldwijde scheepvaart. 
 
De vereniging van 12 P&I Clubs biedt dekking tegen aansprakelijkheid op zee voor 90% van 's werelds zeetonnage. Individuele clubs behouden $10 miljoen op elke claim en claims boven $10 miljoen tot $100 miljoen worden verdeeld tussen de clubs van de groep. De groep koopt ook ongeveer $ 3 miljard aan collectieve excess of loss herverzekeringsdekking, die wordt geleid door Axa XL en verdeeld over 80 herverzekeraars.
 
Volgens S&P Global Ratings zou het incident naar schatting meer dan $3 miljard kunnen kosten, maar slechts een beperkte impact hebben op de winst van verzekeraars.
Verwacht wordt dat de meeste kosten zullen vallen onder de maritieme P&I-aansprakelijkheids- en vrachtmarkten, met beperkte gevolgen voor de onroerendgoed verzekeringsmarkt.
 
Hoewel de volledige impact nog niet duidelijk is, benadrukken experts de mogelijkheid van subrogatie tegen de P&I-club en wijzen ze op mogelijke aandacht voor risico's met betrekking tot bruggen en tunnels.
Bron: Business Insurance
Geplaatst op 03-04-2024

< VorigeVolgende >


Share on: