Ruim 40% van de Nederlanders heeft goede voornemens - Gen Z leidt met 64%

Met de start van het nieuwe jaar geeft maar liefst 43% van de Nederlanders aan goede voornemens te hebben voor 2024. Dit blijkt uit nieuw onderzoek* van Motivaction, in opdracht van Nationale-Nederlanden. Het enthousiasme is bij de jongere generatie (Gen Z) het grootst; van hen is 64% voornemens om positieve veranderingen door te voeren.

Goede voornemens worden niet alleen gemaakt, Nederlanders zijn ook optimistisch over het volhouden hiervan. 78% gelooft dat ze hun voornemens met succes zullen volbrengen. Support speelt hierbij een belangrijke rol: meer dan de helft geeft aan ondersteuning van derden belangrijk te vinden.

Gezondheid voorop: meer beweging en gezonder eten
Het onderzoek laat zien dat verbetering in fysieke gezondheid prioriteit heeft onder Nederlanders met goede voornemens: 64% wil hiermee aan de slag. Binnen deze groep geeft driekwart aan in 2024 meer te willen bewegen en sporten, gevolgd door gezonder eten (59%) en minder willen zitten (25%). Onder de mensen die meer willen bewegen en sporten zijn wandelen (73%), fietsen (49%) en de sportschool bezoeken (30%) het meest populair.


Minder volle agenda’s, meer sociaal contact
De goede voornemens op het gebied van mentale gezondheid (38%) richten zich met name op beter slapen (49%). Verder willen Nederlanders meer leuke dingen doen en meer aandacht besteden aan ontstressen en ontspannen. Dit laatste geldt met name voor Gen Z (63%). Zij streven naar minder volle agenda’s, meer sociaal contact en minder tijd achter het scherm.


1 op de 5 neemt zich voor verbeteringen aan te brengen in hun werk. Ze willen het anders aanpakken en minder hard werken. Verder geeft 17% aan een goed voornemen te hebben op het gebied van duurzaamheid. Verrassend genoeg ligt dit percentage hoger bij mensen die geboren zijn vóór 1980 (21%) dan bij Gen Z en Millennials (beiden 12%). De voornemens hebben met name betrekking op minder energie verbruiken, minder vlees eten en minder plastic kopen/verbruiken. 


Bouwen aan een financieel sterke toekomst
Het onderzoek toont verder aan dat er opvallend veel aandacht is voor financiën. 1 op de 3 Nederlanders geeft namelijk aan goede financiële voornemens te hebben, bij Gen Z is dit zelfs 1 op de 2. Deze voornemens hebben vooral betrekking op meer geld sparen (58%), minder geld uitgeven (47%) en meer financieel overzicht en inzicht krijgen (28%). Bijna een kwart (23%) is voornemens om extra pensioen op te bouwen.

Mariëlle Krouwel, CMO NN Group: ‘We zien dat fysiek, mentaal en financieel welzijn in 2024 belangrijke thema’s zijn voor Nederlanders en dat hier massaal goede voornemens op worden gemaakt. Binnen het huidige sociaal-economische klimaat streven mensen naar het verbeteren van hun eigen weerbaarheid. Nationale-Nederlanden biedt hierbij graag ondersteuning. Uiteraard met financiële producten en diensten, maar ook in vorm van sponsoring op het gebied van sport, cultuur & entertainment en met onze maatschappelijke bijdrage.’

* Onderzoek door onderzoeksbureau Motivaction in samenwerking met Nationale-Nederlanden. N=1152, kwantitatief online onderzoek uitgevoerd van 12-11-2023 tot 17-12-2023, Nederlands publiek 18+­­.

Geplaatst op 08-01-2024

< VorigeVolgende >


Share on: