SanlamAllianz biedt diensten aan in 27 Afrikaanse landen

Sanlam, Afrika's grootste niet-bancaire financiële dienstverlener, en Allianz, een van 's werelds grootste verzekeraars en financiële dienstverleners, hebben goedkeuring gekregen voor een joint venture die zal opereren onder de naam SanlamAllianz. SanlamAllianz wordt een toonaangevende pan-Afrikaanse niet-bancaire financiële dienstverlener die aanwezig zal zijn in 27 Afrikaanse landen. SanlamAllianz wil tot de top drie behoren, zowel qua marktaandeel als qua winstgevendheid, in de markten waarin het bedrijf actief zal zijn.

De joint venture zal naar verwachting een gecombineerde groepswaarde (GEV) hebben van ongeveer R35 miljard. Particuliere en zakelijke klanten zullen profiteren van een breder aanbod van verzekeringsproducten die zijn afgestemd op hun behoeften en van de beste financiële oplossingen in hun klasse. Producten en diensten zullen beschikbaar zijn in de markten waar één of beide bedrijven momenteel actief zijn. Namibië zal in een later stadium worden opgenomen, terwijl Zuid-Afrika is uitgesloten van de overeenkomst. 

"We zijn ervan overtuigd dat SanlamAllianz aanzienlijke waarde zal creëren voor klanten, aandeelhouders en andere belanghebbenden. De gecombineerde expertise en middelen van onze bedrijven zullen ons in staat stellen om innovatieve oplossingen en diensten te bieden die tegemoet komen aan de steeds veranderende behoeften van onze klanten op het Afrikaanse continent", aldus de chief executive officer van de Sanlam Group, de heer Paul Hanratty. 

De heer Christopher Townsend, bestuurslid van Allianz SE: "SanlamAllianz heeft het vermogen om leiderschapsposities te verwerven in alle belangrijke markten in zowel schade- als levensegmenten. Met dit krachtige partnerschap willen we het potentieel van meerdere snelgroeiende Afrikaanse markten ontsluiten en toegang krijgen tot een breder scala aan klanten, met name in het zakelijke segment. Allianz verdiept zijn betrokkenheid bij het bruisende continent en bouwt voort op onze 100-jarige erfenis hier."  

De prioriteiten van SanlamAllianz zijn: 
  • Financiële inclusie stimuleren, waarbij de focus ligt op het aantal levens dat wordt geraakt, door meer toegang te bieden tot producten en diensten via digitale innovatie; en hun telecommunicatie- en bancassurance-partnerships inzetten om nieuwe kansen te creëren in de hele Afrikaanse regio;
  • Het beste bieden van twee toonaangevende multinationale merken met een verbeterd aanbod op het gebied van schade- en levensverzekeringen door middel van innovatie en de extra mogelijkheden die schaalvoordelen bieden; en
  • De levens- en schadeverzekeringsactiviteiten laten groeien door innovatie op het gebied van producten, diensten en distributie.

"De joint venture is een belangrijke stap voorwaarts in de verdere implementatie van de strategie van de Sanlam groep die we de afgelopen jaren hebben gevolgd. Kansen om de verzekeringspenetratie in Afrika te verbeteren zijn er in overvloed voor diegenen met de juiste combinatie van financiële kracht, schaalgrootte, nieuwe technologie en een tastbare toewijding aan de klant. Wij geloven dat SanlamAllianz alle ingrediënten heeft om deze nieuwe reis tot een succes te maken," aldus de heer Hanratty.

Heinie Werth, de huidige CEO van Sanlam Emerging Markets, is benoemd tot CEO van SanlamAllianz. In zijn 25-jarige carrière bij Sanlam heeft de heer Werth verschillende leidinggevende posities bekleed binnen de groep, waaronder die van financieel directeur.
Bron: Allianz
Geplaatst op 05-09-2023

< VorigeVolgende >


Share on: