De online broker die in acht jaar tijd de verzekeringsbranche opschudde

Britse verzekeringsbroker Superscript groeit hard, onder andere met het onlangs in Rotterdam geopende kantoor, gericht op het Europese vasteland. CEO Cameron Shearer startte zijn bedrijf acht jaar geleden, nadat hij signaleerde dat het verzekeren van zijn eigen bedrijfsprocessen niet eenvoudig bleek: hij ging digitale bedrijven flexibele verzekeringen aanbieden.

Foto: Ben Rose en Cameron Shearer, oprichters van Superscript

Waar andere verzekeraars een 'one size fits all-pakket' verkopen, waardoor klanten vaak onder- of oververzekerd zijn, is Superscript als een kledingmaker die je maten opmeet en zorgt dat je pak niet te strak of te ruim zit. Daarvoor gebruikt Superscript zelf ontwikkelde hoogwaardige technologie, waarmee het op maat gesneden (en goedkopere) verzekeringen selecteert. Dat is vooral goed voor mkb-bedrijven, voor wie doorsnee verzekeringen vaak te duur zijn. Shearer, thuis in de techwereld, bundelde de krachten met mede-oprichter en Chief Underwriting Officer Ben Rose, die kon leunen op ruime kennis en ervaring in de verzekeringsbranche; de perfecte match om de verzekeringswereld op zijn kop te zetten.

Innovatieve technologie
Cameron Shearer, CEO van Superscript, over het succes van zijn bedrijf: “De meeste zakelijke verzekeringen zijn niet klantgericht. Ze zijn gebaseerd op de bereidheid van verzekeraars om bepaalde risico's te dekken, in plaats van te kijken naar wat een modern bedrijf nodig heeft. Dit heeft vaak tot gevolg dat de klant een ondermaats 'one-size-fits-all' pakket krijgt aangeboden. Hierdoor zijn zij ofwel onderverzekerd, of betalen ze voor dekkingen die ze eigenlijk niet echt nodig hebben. We hebben Superscript opgezet om de prioriteiten om te draaien en klanten centraal te stellen. We hebben hiervoor een systeem ontworpen dat unieke behoeften van klanten afstemt op het specifieke aanbod van verzekeraars - een win-winsituatie voor de gehele keten. Het belangrijkste is dat klanten hiermee precies de dekking krijgen die bij hen past, met meer flexibiliteit”.

 

Complex speelveld 
Hij vervolgt: “Het speelveld van start- en scale-ups en MKB is divers en complex, het vereist innovatieve, technische oplossingen om op het gebied van verzekeringen aan de wensen te voldoen. De veelal verouderde technische en operationele situatie in de branche staat vaak de klantervaringen en verbeterde resultaten voor verzekeringsmaatschappijen in de weg. Onze eigen technologie en op data gebaseerde systemen staan centraal in alles wat we doen en dragen bij aan vooruitgang in zowel de verzekeringsbranche als voor onze klanten. Door de vernieuwende manier waarop wij werken, kunnen we sneller schakelen dan andere verzekeraars. We beoordelen risico’s nauwkeuriger, en dat staat weer garant voor meer transparantie, gebruiksgemak en een scherpere prijs. Als snelgroeiend techbedrijf kennen we de risico’s die we dekken en dat werkt zowel inspirerend als motiverend.”

 

Digitale transformatie
De dekking van Superscript omvat de gangbare polissen zoals werkgeversaansprakelijkheid, bedrijfsonderbreking, bestuurders- en commissarissenaansprakelijkheid, specifiek voor lastig te verzekeren opkomende sectoren in tech. Het aanbod is breed en gericht op uitdagingen waar bedrijven steeds meer mee te maken krijgen. “De digitale transformatie en de toenemende hoeveelheid gegevens die bedrijven verwerken, brengen groeimogelijkheden, maar ook allerhande risico’s met zich mee. Het verzekeren van die complexe risico’s was tot dusver lastig, zo niet onmogelijk. Het is dat gat in de markt waar wij in zijn gesprongen”. De verzekeringsbroker besloot volstrekt anders te werk te gaan dan de gerenommeerde spelers; geen vaste pakketten maar op maat gemaakte verzekeringen, geleverd via een unieke combinatie van een digital-first georiënteerde aanpak en een team van tech-specialisten. “Zo is het mogelijk dat klanten uitsluitend die risico’s verzekeren die op hen van toepassing zijn en zodoende de verzekeringen met het bedrijf laten meegroeien en opschalen”, vervolgt Shearer. “En dat was precies onze bedoeling toen we ermee begonnen.” 

 

Geplaatst op 22-08-2023

< VorigeVolgende >


Share on: