Ambitieuze IMO-strategie versnelt broeikasgasreductie in de zeescheepvaart

De Internationale Maritieme Organisatie (IMO) zet in op een ambitieuzere koers om de uitstoot van broeikasgassen in de zeescheepvaart drastisch te verminderen. Het nieuwe strategische traject streeft naar een nuluitstoot van broeikasgassen rond 2050.

Het nieuwe strategische traject streeft naar een nuluitstoot van broeikasgassen rond 2050 door intensieve koolstofvermindering en het grootschalig inzetten van nulemissie- of bijna-nul-BKG-emissietechnologieën, -brandstoffen en/of -energiebronnen. Terwijl dit vooruitstrevende IMO-reductiepad uitblinkt in ambitie, is er nog afstemming vereist over de middellangetermijn-reductiemaatregelen. De hervorming van deze strategie is een fundamentele stap voorwaarts in het wereldwijde streven naar duurzaamheid, aangezien de maritieme sector momenteel verantwoordelijk is voor ongeveer 2% van de totale broeikasgasuitstoot.

Een Toekomstgerichte Koers
De maritieme industrie neemt een cruciale rol op zich om de wereldwijde temperatuurstijging tot 1,5 graden te beperken en tegen 2050 klimaatneutraliteit te bereiken. De herziene IMO-strategie beoogt dit te verwezenlijken door een duidelijke vermindering van de koolstofintensiteit van zeeschepen en de bevordering van ecologisch verantwoorde technologieën en brandstoffen. Dit initiatief komt voort uit de inzet van diverse organisaties, waaronder de Europese Commissie met het "Fit for 55" beleid en de Poseidon-principes, in aanvulling op de IMO-doelen. Belangrijk is dat deze strategie voorschriften instelt die van toepassing zijn op alle schepen, ongeacht hun vlag.


Levenscyclusanalyse en Reductiepaden
Een levenscyclusanalyse (LCA) vormt een cruciaal instrument om emissies te minimaliseren. In tegenstelling tot de vorige "tank-to-propeller" aanpak, omvat de LCA zowel het "well-to-tank" als het "tank-to-wake" traject, waardoor een vollediger beeld ontstaat van de emissiebronnen en -momenten. De nieuwe strategie presenteert een reeks ambitieniveaus en tussentijdse doelen die zich richten op zowel het verlagen van de koolstofintensiteit van schepen als het verminderen van de CO2-uitstoot per vervoersprestatie. Deze doelen omvatten ook het gebruik van technologieën en brandstoffen met nulemissies of bijna-nul-BKG-emissies en streven naar aanzienlijke reducties in de totale broeikasgasemissies van de scheepvaartsector tegen 2030 en 2040. Het uiteindelijke doel van dit ambitieuze traject is om tegen 2050 nettonul broeikasgasemissies te bereiken.


Uitdagingen en Mogelijke Hoop
Hoewel deze nieuwe strategie opwindende vooruitzichten biedt, staan er aanzienlijke uitdagingen te wachten. Het implementeren van nieuwe energiedragers, motoren en aanpassingen aan bestaande schepen vergt tijd en investeringen. Het streven naar een 5-10% aandeel van nulemissie- of bijna-nul-emissietechnologieën in het energieverbruik van de scheepvaartsector tegen 2030 vereist grote inspanningen. Desondanks, met de benodigde technologische ontwikkelingen en internationale samenwerking, kunnen de reductiepaden en ambitieniveaus van de herziene IMO-strategie een aanzienlijke stap betekenen in het realiseren van een duurzame toekomst voor de zeescheepvaart en het wereldwijde klimaat.

Bron: ABN AMRO
Geplaatst op 18-08-2023

Volgende >


Share on: