Schadevergoeding tot 12.000 euro per afgedankte Stint

In een recent artikel van het AD wordt gemeld dat kinderopvangorganisaties en postbedrijven binnenkort een schadevergoeding van de staat kunnen ontvangen voor afgedankte Stints. Volgens het voorgestelde plan kunnen ze een vergoeding krijgen van maximaal 12.000 euro per exemplaar van deze omstreden elektrische bolderkar.

In 2018 moesten bedrijven plotseling stoppen met het gebruik van de Stint na een tragisch verkeersongeval. Op 20 september van dat jaar kwamen er vier kinderen om het leven in Oss toen ze in een Stint zaten. Een vijfde kind en de begeleidster raakten zwaargewond. Hoewel de exacte oorzaak van het ongeluk niet kon worden vastgesteld, oordeelde de Raad van State dat de minister geen toestemming had mogen geven voor het gebruik van de "lichte" Stint (800 watt) op de openbare weg. Dit was onder andere omdat de technische keuring niet voldeed aan de vereisten.
 
Daarom werd de staat door de hoogste bestuursrechter verplicht om een schadevergoeding te betalen aan gebruikers van de Stint. Het voorgestelde plan voor de schadevergoeding is nu gereed. Allereerst hebben alle eigenaren recht op een vast bedrag van 3500 euro als ze kosten hebben gemaakt voor alternatief vervoer. Daarnaast kunnen ze een vergoeding ontvangen voor de waardevermindering die optrad nadat de Stint van de weg moest worden gehaald en afgedankt. De hoogte van deze vergoeding is een percentage van de waarde, afhankelijk van het bouwjaar. Het maximale bedrag kan oplopen tot 8500 euro.
 
Voor zwaardere Stints (1200 watt) is er naast de standaardvergoeding geen extra compensatie mogelijk, omdat de Raad van State niet heeft bevolen om ook voor deze categorie schadevergoeding toe te kennen. Voor de 800 watt Stint is een hogere vergoeding dan 12.000 euro wel mogelijk, op voorwaarde dat gebruikers of eigenaren kunnen aantonen dat ze meer schade hebben geleden dan wat de regeling dekt.
 
De periode waarin aanvragen kunnen worden ingediend, is nog niet duidelijk, maar iedereen heeft tot 21 augustus de tijd om hun mening te geven over het voorgestelde compensatieplan. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zal verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van het plan, in samenwerking met de kinderopvangsector en het leasebedrijf Friesland Lease. Friesland Lease had destijds ongeveer 700 van deze elektrische bolderkarren in gebruik.
 
De Brancheorganisatie Kinderopvang vindt de voorgestelde regeling voor Stint-eigenaren echter onacceptabel. Ze merken op dat de minister de regeling heeft doorgezet zonder tot overeenstemming te komen of fatsoenlijke gesprekken af te ronden. Ze roepen alle betrokken kinderopvangorganisaties op om gebruik te maken van de internetconsultatie om hun reactie te geven.
 
Directeur Emmeline Bijlsma reageert terughoudend op het voorstel van de staat om maximaal 12.000 euro te vergoeden per afgedankte Stint. Ze is echter woedend over een andere voorwaarde in de compensatieregeling. Specifiek voor de zwaardere Stints moeten eigenaren akkoord gaan met een zogenaamde cessie. Dit betekent dat het ministerie het geld kan terugeisen van een partij die verantwoordelijk wordt geacht voor het op de markt brengen van deze Stints zonder goedkeuring. Bijlsma noemt dit een "schandalige voorwaarde" voor de schadevergoeding en benadrukt dat het onacceptabel is om iemand anders op te offeren om te krijgen waar je recht op hebt.
 
Een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verklaart dat het terughalen van een deel van de schade bij de partij die verantwoordelijk is voor het op de weg brengen van de zwaardere Stint van 1200 watt slechts een optie is. Het is nog niet bevestigd of deze optie daadwerkelijk wordt uitgeoefend.
 
In 2019 werd de Stint definitief van de weg gehaald en heeft de minister van Infrastructuur en Waterstaat de veiligheidsregels aangescherpt. Het bedrijf Stintum, de fabrikant van de Stint, heeft een bijna volledig nieuw voertuig ontworpen dat in 2020 werd goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg in Nederland. Het voertuig, nu bekend als de BSO bus, is bedoeld voor het vervoer van kinderen door medewerkers in de buitenschoolse opvang. Volgens het bedrijf kunnen er met de BSO bus tien kinderen zelfstandig worden opgehaald bij scholen. De kosten om een oude Stint om te bouwen naar een goedgekeurde versie bedragen voor klanten, voornamelijk kinderopvangorganisaties, 3000 euro. De oorspronkelijke Stint kostte destijds ruim 7000 euro.
Bron: AD
Geplaatst op 10-07-2023

< Vorige


Share on: