De gevolgen van verzuim op productiviteit binnen een bedrijf
Verzuim is een term die je overal in de bedrijfswereld hoort. Verzuim betekent dat een medewerker afwezig is op werk terwijl deze medewerker wel aanwezig had moeten zijn. Er zijn meerdere redenen waarom medewerkers kunnen verzuimen. Denk hierbij aan ziekte of letsel, mentale problemen, vervelende privé- en werksituaties en nog veel meer. Verzuim heeft verschillende gevolgen voor je bedrijf. Ook de productiviteit van je medewerkers binnen je bedrijf kan veranderen door verzuim. Om je hierop goed voor te bereiden is het belangrijk om alle belangrijke gevolgen van verzuim binnen je bedrijf te kennen. Benieuwd? In dit artikel vertellen we je er alles over.
Dit zijn de gevolgen van verzuim op productiviteit binnen een bedrijf
Verzuim kan grote invloed hebben op de productiviteit binnen een bedrijf. Om het je wat makkelijker te maken hebben we alle belangrijke gevolgen van verzuim op de productiviteit onder elkaar gezet:
-
Een hogere werkdruk: op het moment dat een medewerker afwezig is, moeten de werkzaamheden en taken in de meeste gevallen worden overgenomen door andere medewerkers. Hierdoor moeten andere medewerkers deze taken en werkzaamheden overnemen en kan de werkdruk van deze medewerkers enorm toenemen. Dit heeft een negatief effect op de werkdruk van de medewerkers;
-
Vertraging: als er een medewerker afwezig is die belangrijke taken en werkzaamheden op zich neemt. Dan kan er een gat ontstaan in één van de vele belangrijke werkprocessen. Dit levert vertraging op. In sommige gevallen wordt er een vervanger geregeld, maar ook dit kan een langere periode duren waardoor er extra vertraging ontstaat;
-
Mindere kwaliteit van werk: als een medewerker afwezig is kan dit invloed hebben op de kwaliteit van het werk. Denk hierbij aan leidinggevenden die afwezig zijn en hierdoor de andere medewerkers niet goed kunnen aansturen of als er een medewerker uit het team ontbreekt die gespecialiseerd is in een bepaald vakgebied en andere medewerkers deze werkzaamheden niet kunnen uitvoeren of overnemen;
-
Meer kosten: kosten kunnen enorm toenemen door verzuim. Denk hierbij aan kosten voor administratie, kosten voor het vervangen van personeel, kosten voor overuren en nog veel meer. Gemiddeld kost verzuim tussen de € 250,- en € 400,-.
Verzuim zo goed mogelijk voorkomen
Verzuim heeft dus flinke gevolgen voor de productiviteit van je bedrijf. Het is dus erg belangrijk om verzuim binnen je bedrijf zo goed mogelijk te verminderen of voorkomen. Op deze manier loop je niet tegen onverwachte hoge kosten aan en verlopen alle werkprocessen volgens plan. Er zijn verschillende manieren om verzuim te voorkomen of verminderen. Denk hierbij aan een verzuimbeleid, een gezonde en veilige werkomgeving en een goede communicatie. Door de gevolgen van verzuim te herkennen kun je het aanpakken en zo goed mogelijk verminderen en voorkomen.
Share on: