Gebruik van de fiets naar het werk in 2022 sterker gestegen dan van de auto
Uit het Landelijk Reizigersonderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is gebleken dat het gebruik van de fiets naar het werk in 2022 sterker is gestegen dan dat van de auto. Verkeersonveiligheid is het belangrijkste obstakel in steden om niet te kiezen voor de fiets.
Uit het onderzoek blijkt dat werknemers steeds vaker de fiets pakken voor korte ritten naar het werk, vanwege gezondheids- en milieueffecten en het plezier van het fietsen. Rijksoverheid stipt aan dat inmiddels vier op de tien ritten tot 7,5 kilometer met de fiets worden afgelegd. Dit komt niet alleen door een toename van het aantal werkdagen (op locatie). Werkgevers kunnen fietsen stimuleren door bijvoorbeeld te zorgen voor goede fietsenstallingen en een fietsvergoeding aan te bieden.
Werkgevers kunnen hierop inspelen en deze gezonde vorm van reizen verder stimuleren
Fiscale regels maken het ook aantrekkelijker om te fietsen, zoals een onbelaste kilometervergoeding en de mogelijkheid om een fiets van de zaak te vergoeden, verstrekken of ter beschikking te stellen. Werkgevers kunnen ook experimenteren met het aanbieden van hogere onbelaste kilometervergoedingen voor fietsen dan voor andere vervoersmiddelen. Het netwerk Anders Reizen, bestaande uit een groep werkgevers die zich inzet voor duurzame mobiliteit, biedt meer informatie over (fiscale) stimulansen om te fietsen. Deze initiatieven sluiten aan bij het overheidsbesluit voor CO2-reductie van werk gerelateerde mobiliteit, waar werkgevers mogelijk vanaf 2024 mee te maken krijgen.
Verkeersonveiligheid belemmering voor Europese automobilist om over te stappen op de fiets
Verkeersonveiligheid is het belangrijkste obstakel dat inwoners van negen steden in vier Europese landen ervan weerhoudt om de auto te laten staan en meer te gaan fietsen. Na verkeersonveiligheid worden de kortere (reis)tijd als tweede en de beperkte fysieke inspanning als derde genoemd om de auto te verkiezen boven de fiets.
Dit komt naar voren uit een onderzoek van CEDR, de organisatie van Europese ‘rijkswaterstaten’. Het onderzoek werd uitgevoerd door acht Europese onderzoeksinstituten, waaronder SWOV. Gert Jan Wijlhuizen, SWOV-onderzoeker: “Wil men in Europese steden meer mensen van de auto naar de fiets laten overstappen, dan zal het fietsen er eerst veiliger moeten.”
< VorigeVolgende >
Share on: