Michiel van Vugt nieuwe voorzitter Stichting Actief Klantbeheer

Michiel van Vugt wordt per 1 maart aanstaande de nieuwe voorzitter van de Stichting Actief Klantbeheer (AKB). De stichting streeft naar het vergroten van de financiƫle gezondheid van consumenten door het verhogen van de intensiteit en het niveau van relatieonderhoud door financiƫle dienstverleners. De stichting voorziet die dienstverleners van informatie, opleidingen en praktische handvatten.

De Stichting Actief Klantbeheer werd vorig jaar opgericht, in vervolg op een in 2021 gestart brancheinitiatief rond actief klantbeheer. Marieke van Zuien werd de eerste voorzitter. Haar recente functiewijziging binnen BNP Paribas laat zich echter moeilijk verenigen met het voorzitterschap van de stichting.

Om die reden is een zoektocht gestart naar een nieuwe voorzitter. Die is gevonden in de persoon van Michiel van Vugt, in het dagelijks leven commercieel directeur bij NNEK Vermogensopbouw. Hij heeft meerdere argumenten om deze nevenfunctie op zich te nemen. “Al jaren span ik me in om de financiële rust van consumenten te vergroten. Dit is namelijk een van de pijlers van emotionele rust”, stelt Van Vugt.

“Het is dan eervol om een bijdrage te mogen leveren aan dit belangrijke initiatief, waarbij de nadruk ligt op het ondersteunen van financiële dienstverleners die hun klanten nog beter willen helpen. Door adviseurs te stimuleren zich te blijven ontwikkelen van een transactie-gedreven bedrijfsmodel naar doorlopende begeleiding is de consument beter af. Een bijkomend voordeel is dat de financieel dienstverlener een sterker bedrijf opbouwt.”

Vier Kamers
Het bestuur van de Stichting AKB bestaat naast voorzitter Michiel van Vugt uit secretaris Igor Driessen (manager sales en intermediaire zaken Obvion), penningmeester Dylan Dresens (directielid HypotheekVisie), Dennes Roes (partner Dutch Media Lab, Nationale Hypotheekbond) en Dirk van Haarlem (Helder Beheerd). De stichting is opgedeeld in vier zogeheten ‘kamers’. Deze werkgroepen richten zich op de thema’s faciliteren, opleiding, onderzoek en communicatie. De kamer ‘Faciliteren’ voorziet zowel advieskantoren als aanbieders van tips, handvatten, best practices en branchebreed beleid om actief klantbeheer te stimuleren. De kamer ‘Opleiden’ werkt aan nieuwe opleidingen en het laten opnemen van actief klantbeheer in bestaande opleidingen.

Onderzoek naar actief klantbeheer 
De Stichting AKB doet momenteel onderzoek naar de toepassing van actief klantbeheer in de adviespraktijk. Het onderzoek is een vervolg op een eerdere nulmeting begin 2022. In april verschijnt hierover een onderzoeksrapport, voorzien van conclusies en aanbevelingen. Aan het onderzoek, dat wordt uitgevoerd door Blauw Research, kunnen adviseurs nog tot 1 maart deelnemen.

Klik op de LINK voor het onderzoek.

Geplaatst op 24-02-2023

< VorigeVolgende >


Share on: