Repareren beter voor milieu dan vervangen
Onafhankelijk Duurzaamheidsonderzoek Caravan- en Camperschadeherstel Omnia CCS heeft een onafhankelijk duurzaamheidsonderzoek laten uitvoeren naar de footprint van schadeherstel van caravans en campers.
Het onderzoek werd uitgevoerd in het kader van een afstudeeropdracht Technische Bedrijfskunde aan de Hogeschool Utrecht. In het bijzonder ging het om de vraag naar het verschil in CO2 uitstoot bij schadeherstel door vervangen van onderdelen of schadeherstel door repareren van onderdelen.Er werden drie veelvoorkomende soorten schades onderzocht:
- Schadeherstel van kunststof delen
- Schadeherstel van geprofileerde plaat
- Schadeherstel van vlakke plaat
In het onderzoek zijn alle relevante aspecten in een Life Cycle Analysis (LCA) meegenomen: winning van grondstoffen, productie, verpakking, transport, herstel en verwerking bij ‘einde leven’. Deze Life Cycle Analysis is een wetenschappelijk geaccepteerde methode en nu voor het eerst toegepast om de CO2 uitstoot bij camper- en caravanschadeherstel te bepalen.
Resultaten CO2 uitstoot
Bij alle drie onderzoeken bleek dat repareren rond 45% minder CO2 uitstoot geeft dan het vervangen van de onderdelen. De verschillen ontstaan vooral door winning van grondstoffen, productie en transport. Op 29 september jl. werden de resultaten gepresenteerd aan de keyspelers in deze branche, zoals verzekeraars, volmachten en experts met een grote portefeuille van caravans en campers.
Opvolging
Omnia CCS is met deze partijen in gesprek om te bekijken op welke wijze het onderzoek in de praktijk kan bijdragen aan een lagere uitstoot bij caravan- en camperschadeherstel.
< VorigeVolgende >
Share on: