Garagebedrijven steeds moeilijker verzekerbaar
Steeds meer Nederlandse verzekeraars halen de garageverzekering uit hun portefeuille vanwege het groeiend aantal risico’s voor garagebedrijven. Voor MS Amlin reden om haar propositie voor deze complexe nichemarkt verder uit te breiden. Deze week start de verzekeraar een nieuwe campagne om de voordelen van hun propositie voor garagebedrijven onder de aandacht te brengen.
Nederland telt ruim 40.000 garagebedrijven en toeleveranciers. Deze nichemarkt kent een grote diversiteit aan type bedrijven, waarbij de dagelijkse werkzaamheden binnen deze bedrijven ook nog eens erg uiteenlopen. Dit zorgt ervoor dat de risico’s waar garagehouders mee worden geconfronteerd ook heel uiteenlopend zijn. Volgens Gerard Woldendorp, Specialist Underwriter Garage bij MS Amlin in Amstelveen, variëren deze risico’s van de meer ‘klassieke’ soorten zoals brand, diefstal, inbraak, vandalisme op buitenterreinen en schade tijdens een proefrit, tot relatief ‘nieuwe’ risico’s als extreem weer (hagel), aansprakelijkheid wegens fouten tijdens reparatie of onderhoud van (technisch sterk afwijkende) elektrische voertuigen en spontane ontbranding van accu’s. Deze risico’s kunnen grote invloed hebben op het resultaat en zelfs op de continuïteit van garagebedrijven.
Volgens Woldendorp is het groeiend aantal risico’s waarmee garagebedrijven kunnen worden geconfronteerd voor steeds meer Nederlandse verzekeraars reden om de garageverzekering uit de portefeuille te halen: “Het was altijd al een nichemarkt, maar we zien dat het voor veel garagebedrijven lastiger wordt om zich te verzekeren. Nogal wat verzekeraars missen simpelweg de specifieke deskundigheid die nodig is om de mobiliteitsbranche goed te bedienen.”
Vier pijlers
Op verzoek van MS Amlin ontwikkelde Woldendorp in 2019 een specifieke garagepropositie voor de Nederlandse mobiliteitsbranche. Die is gebouwd op vier pijlers, te weten expertise, flexibiliteit, innovatie en risicopreventie. Woldendorp: “Expertise staat voor: wij weten wat er op de werkvloer speelt bij garagebedrijven en wat voor soort risico’s ze lopen. Neem bijvoorbeeld een brand in een accu van een elektrische auto: die is maar zeer moeilijk te stoppen. Hierdoor is bij een niet-adequate reactie het risico op totaalverlies van het voertuig heel groot, net als het risico dat zo’n brand overslaat op andere auto’s of zelfs het bedrijfspand. Flexibiliteit betekent dat we de verzekeringsbehoeften van onze klanten centraal stellen. Zo kunnen klanten, naast het basisproduct, bijvoorbeeld kiezen voor aanvullende dekkingen en de hoogte van het eigen risico. Innovatie staat voor continue verbetering van onze producten en het openstaan voor overleg over nieuwe risico's en productverbeteringen. En voor risicopreventie kijken we samen met de klant hoe het risico op schade-events op voorhand kan worden voorkomen. Zo voorkomen we ongewenste financiële tegenvallers achteraf.”
Op basis van deze vier pijlers heeft MS Amlin haar garagepropositie onlangs nog uitgebreid met een zogeheten hagelnetoplossing om de schade van extreem weer te beperken. “Hoewel dit soort schades zich nog niet heel frequent voordoen, komen hagel- en stormschades door de klimaatverandering wel steeds vaker voor”, aldus Woldendorp. “De impact is enorm, omdat hierdoor omvangrijke schadeclaims kunnen ontstaan. Het gebruik van hagelnetten kan veel schade aan motorrijtuigen voorkomen. Wij zijn de eerste in Nederland die een dergelijke preventiemaatregel in de markt aanbiedt.”
Nieuwe campagne
Deze week start MS Amlin met een nieuwe campagne om de voordelen van haar garagepropositie te benadrukken. Woldendorp: “Met de MS Amlin Garageverzekering bieden wij onze klanten zekerheid en continuïteit. Zo kunnen zij zich focussen op waar ze goed in zijn: het succesvol runnen van een garagebedrijf.”
Geplaatst op 29-08-2022
< VorigeVolgende >
Share on: