Fietspaaltjes zijn vaak een gevaar op de weg

Jaarlijks belanden er zo’n 2500 fietsers bij de eerste hulp door paaltjes op de weg. In plaats van de paden en wegen veiliger te maken, veroorzaken de paaltjes volgens Veilig Verkeer Nederland en de Fietsersbond juist alleen maar meer gevaar.

Paaltjes moeten auto’s van het fietspad weren, maar onbedoeld houden ze ook fietsers tegen. Jaarlijks belanden zo’n 2500 fietsers bij de eerste hulp. 

Veel paaltjes worden voor lief genomen tot er iemand tegenaan rijdt. Wie er echt op gaat letten, ziet overal potsierlijke, overbodige paaltjes. Vaak staan twee paaltjes op een plek waar één voldoende zou zijn. Als paaltjes te dicht bij elkaar staan moet je je er als fietser langs zien te wurmen. Als je een driewieler, bakfiets, ligfiets of een karretje achter de fiets hebt, kun je het helemaal vergeten. Je kunt je ook afvragen of het zin heeft om een paaltje midden op het fietspad te zetten als naast een fietspad een ruime berm loopt waar een kwaadwillende automobilist met gemak overheen kan rijden. Nutteloze paaltjes zijn de Fietsersbond al jaren een doorn in het oog.

Afdelingen zijn fanatiek aan de slag gegaan met meldingen van fietsers. Maar hoe gevaarlijk zijn die paaltjes eigenlijk? Onderzoek van Rijkswaterstaat in 2008 wees uit dat door de paaltjes jaarlijks circa 2500 fietsers bij de eerste hulp belanden. En 325 fietsers moeten zelfs in het ziekenhuis opgenomen worden. Naar schatting overlijden er tien mensen als gevolg van botsingen met vaste objecten als paaltjes, stoepranden en hekjes.


De Fietsersbond gaat een campagne opzetten om alle paaltjes binnen Nederland in kaart te brengen en doen een oproep aan wegbeheerders om waar mogelijk paaltjes te verwijderen of beter zichtbaar te maken.

Lees HIER het artikel in het Dagblad van het Noorden
Bron: VVN - Dagblad van het Noorden
Geplaatst op 05-08-2022


Share on: