Schokkende trend in de UK: mensen van kleur betalen fors meer voor autoverzekering

De Britse consumenteninstelling Citizens Advice heeft een schokkende trend aan het licht gebracht waaruit blijkt dat mensen van kleur fors meer betalen voor hun autoverzekering dan criminaliteits- en ongevalscijfers in een regio kunnen verklaren.

Als onderdeel van een jaar lang onderzoek analyseerde de consumenteninstelling 18.000 autoverzekeringen die in 2021 waren afgesloten waarvan de premiebetalers zich bij Citizens Advice hebben gemeld met een hulpvraag. Het bleek dat gekleurde mensen gemiddeld 250 pond per jaar meer betaalden dan witte mensen. 
 
Het tweede deel van het onderzoek richtte zich op acht postcodegebieden, om gebieden met een hoge witte bevolking te vergelijken met gebieden met een hoog percentage gekleurde mensen. Uit het onderzoek bleek dat personen die in de gebieden met een hoog percentage gekleurde mensen wonen, minstens 280 pond meer betalen voor hun autoverzekering. 
 
Iedereen die in de postcode woont betaalt de hogere prijzen, ongeacht hun etniciteit. Indien deze trend zich over het hele land zou voortzetten, zou dat betekenen dat gekleurde mensen 13 keer meer kans hebben om meer te moeten betalen dan witte mensen. Dit betekent minimaal 213 miljoen pond per jaar extra aan premie voor autoverzekeringen. 
 
De consumenteninstelling testte de bevindingen van de postcode en ontdekte dat gemeenschappelijke risicofactoren van criminaliteit, ontbering, verkeersongevallen en bevolkingsdichtheid, geen verklaring konden zijn voor het prijsverschil. 
 
Citizens Advice noemt dit daarom een etnische straf 
Citizens Advice, dat met succes campagne heeft gevoerd om de loyaliteitsboete voor verzekeringsklanten te verbieden, roept nu de Financial Conduct Authority (FCA) op ervoor te zorgen dat niemand een etnische boete betaalt op de verzekeringsmarkt.
 
Het onderzoek
Toen Citizens Advice de 18.000 autoverzekeringskosten analyseerde, lieten de bevindingen een zorgwekkende trend zien. Mensen van kleur betaalden gemiddeld 250 pond meer voor autoverzekering, ongeacht geslacht, leeftijd en inkomen.

De consumenteninstelling voerde ook 649 mysteryshops uit met zes persona's verspreid over acht postcodes. Het merendeel van de persoonlijke gegevens die online werden ingediend, inclusief auto, baan en geen schadeverleden, bleven hetzelfde. 

In postcodes waar meer dan 50% van de bevolking gekleurd is, vond de consumenteninstelling een etnische 'boete' van ten minste 280 pond per jaar. Maar dit was nog hoger in gebieden met een groter aandeel van gekleurde mensen.

De gemiddelde 'boete' in een gebied met weinig criminaliteit, waar de meerderheid van de bevolking gekleurde mensen waren, was meer dan het dubbele van die in een grotendeels wit gebied, met een veel hoger misdaadcijfer.

Wat moet er nu gebeuren? 
De FCA heeft de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat consumenten eerlijk worden behandeld op alle markten die hij reguleert, waaronder verzekeringsmarkten. In 2018 waarschuwde de organisatie verzekeraars dat het gebruik van gegevens gekoppeld aan beschermde kenmerken, consumenten zou kunnen discrimineren. 

Verzekeraars verzamelen geen gegevens over etniciteit. Maar Citizens Advice vreest dat de hoeveelheid gegevens die nu beschikbaar is, betekent dat er een reëel risico is dat andere gegevens kunnen worden gebruikt als een proxy voor de etniciteit van klanten. Deze gegevens worden verwerkt door middel van complexe algoritmes die moeilijk te onderzoeken zijn, waardoor het moeilijk te traceren is of sommige groepen meer betalen dan andere. Dit zou kunnen leiden tot de etniciteits 'boete' die door dit onderzoek is ontdekt.

De consumenteninstelling roept de FCA op om vast te leggen hoe verzekeringsmaatschappijen moeten bewijzen dat ze zich aan de Equality Act 2010 houden. Ook moet de FCA van verzekeringsmaatschappijen eisen dat zij hun prijsstellingsbeslissingen controleren en verantwoorden. Als het bedrijf prijsverschillen op grond van etniciteit niet kan verklaren, moet de toezichthouder handhavende maatregelen nemen. 

Dame Clare Moriarty, Chief Executive van Citizens Advice: "Al te lang wordt de ondoorgrondelijke aard van verzekeringsprijzen gewoon geaccepteerd, maar een boete van 280 pond per jaar op grond van etniciteit mag niet blijven bestaan. Het is tijd dat de FCA de prijsbeslissingen van verzekeringsmaatschappijen onder de loep neemt en ervoor zorgt dat niemand meer betaalt op grond van beschermde kenmerken, zoals ras. Het gebruik van algoritmen heeft reële gevolgen voor echte mensen. Ze moeten met de nodige voorzichtigheid worden toegepast, onder zorgvuldig toezicht van de toezichthouders."
Bron: Citizens Advise
Geplaatst op 22-03-2022

Volgende >


Share on: