Zakelijke automobiliteit groeit weer ondanks pandemie

Het Nederlandse autoleasepark telde eind vorig jaar 1.205.300 voertuigen, een toename van ruim 60.000 voertuigen (+5,2%) ten opzichte van 2020. Alle segmenten - zakelijke personenauto’s, bestelwagens en private lease - droegen bij aan de groei.

Het park neemt niet alleen toe in omvang, maar wordt ook steeds groener; lease is verantwoordelijk voor ruim de helft van de elektrische auto’s in Nederland. Ook verbreedt en vergroot de leasesector zijn aanbod voor de reiziger met steeds meer leasefietsen. 

Leaseauto blijft essentieel voor bedrijfsleven en verduurzaming 
In 2021 nam het zakelijke segment met 3,7% toe tot 751.700 personenauto’s. De vraag naar zakelijke mobiliteit groeide gedurende het tweede jaar van de coronapandemie. Er werd in 2021 minder thuisgewerkt en meer gereisd dan in 2020. Daarnaast was er sprake van economisch herstel en een krappe arbeidsmarkt. Daarin blijft de auto van de zaak een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde.
 
Renate Hemerik, voorzitter VNA: “De leaseauto blijft onmisbaar in zakelijke mobiliteit en is een cruciale schakel in de verduurzaming van het Nederlandse wagenpark. Van de zakelijke lease personenauto’s is bijna 1 op 4 voorzien van een stekker. Daarmee is lease goed voor ruim de helft van alle volledig elektrische personenauto’s.”
 
Het leasepark bestaat voor een steeds groter deel uit stekkerauto’s. Verhoging van de bijtelling resulteerde het afgelopen jaar echter wel in stagnatie als het gaat om de instroom van nieuwe volledig batterij elektrische auto’s (BEV). Op basis van data van RDC zien we dat het aandeel BEV in nieuwe registraties van personenauto’s (totale nieuwmarkt) daalt van 20,5% in 2020 naar 19,8% in 2021. Daarmee is de omslag naar elektrisch rijden zeker nog geen gelopen race. Het fiscaal aantrekkelijk houden van elektrisch rijden blijft nodig om het volledige wagenpark elektrisch te krijgen, evenals investeringen in laadinfra.
 
Ook fiets van de zaak in de lift 
Naast auto’s biedt de leasebranche een steeds breder mobiliteitsaanbod aan, zoals bijvoorbeeld fietsen, e-scooters, light electric vehicles. Daarmee wordt (zakelijke) reizigers meer keus geboden. In 2021 steeg het fietsleasepark tot bijna 23.000 fietsen (e-bikes en speed-pedelecs). Een stijging van maar liefst 79% ten opzichte van 2020. 
 
Groeiend aantal ondernemers kiest bij bestelwagen voor lease
Het snelle en sterke economische herstel in 2021 was terug te zien in de groeiende vraag naar bestelwagens. In totaal groeide het lease bestelwagenpark met 8,1% tot 222.600 voertuigen. Daarmee heeft lease nu een aandeel van 22% in het totale Nederlandse bestelwagenpark. 
 
Renate Hemerik: “Op allerlei vlakken wordt van het bedrijfsleven verwacht dat zij investerend de crisis uitkomen. We zien met name dat het mkb hierdoor steeds meer geholpen is met het leaseproduct. Deze ondernemers kunnen zonder zelf grote investeringen te doen toch kiezen voor nieuwe, duurzamere mobiliteit, wat noodzakelijk is om klaar te zijn voor zero-emissie stadslogistiek per 2025.”

Private lease aanjager voor elektrisch rijden
Ondanks uitdagingen in de beschikbaarheid van nieuwe auto’s - wegens chiptekorten en productieachterstanden - groeide het private lease park in 2021 met 7,8% tot 231.000 auto’s. Ook verandert het park van samenstelling. Waar het enige jaren terug vooral om kleine stadsauto’s draaide, gaat het nu meer en meer om compacte gezinswagens. Ook zijn deze in toenemende mate voorzien van een stekker. 
 
Renate Hemerik: “We zien dat auto’s steeds veiliger worden, over meer rijhulpsystemen beschikken en ook nog eens zuiniger of zelfs emissievrij worden. Dat vraagt echter wel om forse investeringen. De gemiddelde aanschafprijs van nieuwe auto’s ligt op ruim 40.000 euro. Met private lease maakt de branche het ook voor particulieren mogelijk om te kiezen voor nieuwe, veilige en vooral schone automobiliteit.”
Geplaatst op 18-02-2022


Share on: